Vad vill du läsa om på ”Det öppna klassrummet”?

26 Nov

Nu är saken klar: Jag börjar blogga på Lärarnas Riksförbunds blogg ”Det öppna klassrummet”, ni vet bloggen som Sara Lövestam hittills under hösten har hållit igång. Det känns nervöst, spännande och otroligt viktigt – för nu har jag chansen att sprida min kunskap om och mina erfarenheter av likabehandlingsarbete och hbtq-frågor i skolan till ännu fler.

Hur ska du hinna? tänker kanske ni och det frågade kommunikationschefen på LR också, men vet ni? Även om detta förstås kommer ta en del tid och energi som jag ibland känner att jag inte har så kan jag bara inte tacka nej för det är så viktigt att bloggen lever vidare och att hbtq-frågorna fortsätter lyftas bland lärare. Bara tanken på att jag kan bidra till ett fortsatt likabehandlingsarbete ger mig faktiskt ett uns ny energi. Det är ju på sikt detta jag vill arbeta med, åtminstone på deltid!

Dock vill jag nu hemskt gärna ha önskemål och förslag på ämnen och infallsvinklar från er, trogna läsare. Ni som har varit med från start: Är det något av mina tidigare inlägg som ni tycker jag bör lyfta fram igen (ta gärna en kik i arkivet!)? Finns det någon specifik fråga jag bör belysa – igen eller för första gången? Något särskilt problem ni upplevt i era skolor som ni vill att jag reflekterar kring i ett inlägg? Naturligtvis har jag redan massa tankar och idéer, men det är lätt att bli hemmablind och glömma bort att alla inte är lika vana att diskutera hbtq-frågor som jag är. Jag vill förstås dels inspirera och peppa redan invigda, men även nå ut till lärare som ännu inte riktigt fattar grejen. Samt förstås finnas där som en röst för alla de elever och lärare som ännu inte vågar komma ut som hbtq-personer inför klasskamrater och kollegor.

Bring it, hörni! I kommentarsfältet eller via mail!
image
Ps. Bara en grammatisk grej då, eftersom jag trots allt tar över efter grammatikgudinnan Sara: eller i ”Det öppna klassrummet”… jag är kluven. Men nu bestämde jag mig för ”på”, som i ”på en digital plattform”, ”på en domän”. Kanske var det heeelt fel tänkt. *hjälp*

Ps 2. Efter en del diskussion och fundering känns det ju jättekonstigt med ”på”. Kanske ska välja ”i” ändå? Som i ”i bloggen”?

15 svar to “Vad vill du läsa om på ”Det öppna klassrummet”?”

  1. Helena november 26, 2013 den 12:31 e m #

    Så här spontant håller jag med om att det bör vara ”på”, av just de anledningar du säger. Man är ju trots allt inte i klassrummet rent fysiskt, utan det är bloggen/plattformen som heter så. Nu ska jag återgå till att fundera över ämnen du kan skriva om där 🙂

    Vänliga hälsningar
    Språknörden

    • Eller hur! Jag bloggar ju inte ”i” mina Sanna ord heller utan på… eller ”under”? Jobbigt detta 😉

      • Helena november 26, 2013 den 3:55 e m #

        För att krångla till det lite extra kan man ju tillägga att det går att säga ”i en blogg” 😉

        Vad gäller ämnen att skriva om tycker jag att personliga erfarenheter är intressanta och nog ofta gör att det blir lättare att ta till sig budskapet. Sara skrev i och för sig en del om det i sina inlägg, t ex hur det var för henne att vara ung eller att vara homosexuell lärare, så du kanske inte vill upprepa det i dina texter, men du har ju skrivit en del om det här på din egen blogg och det kanske finns något där du vill återanvända.

        Annars tycker jag att det är viktigt att skriva om hur man kan arbeta inkluderande, eftersom det är sådant man kan tänka på oavsett om man är lärare eller ”vanlig människa/förälder”. Det är också sådant man kan ha med sig till sina egna barns skolsituation och prata med lärare/förskollärare om.

  2. susitar november 26, 2013 den 2:56 e m #

    Hm… jag tänker på hur heteros(?) kan säga ”jag accepterar dig” vid fel tillfälle. När jag gick i högstadiet umgicks jag med flera andra tjejer i klassen, vi var en tajt grupp, fram tills att jag blev (olyckligt) förälskad i en av tjejerna, hon i sin tur var kär i en annan tjej som mest lekte med hennes känslor.
    En lärare frågade mig vid ett tillfälle, tror det kan ha varit utvecklingsamtal eller liknande, det var inga andra elever i rummet, om varför vår grupp inte umgicks lika mycket längre. Jag svarade först att det var ett triangeldrama. ”Jaha, är det någon av killarna i nian eller?” svarade läraren. ”Nej, jag är kär i M och M är kär i E, så det är lite komplicerat…”
    Läraren (minns inte en riktigt vilken lärare längre) tvekade. ”Jaha… eh… ja, det är ju heeelt okej. …hoppas ni löser det där”.

    Kommentaren om ”heeelt okej” kändes så främmande i sammanhanget. Saker och ting var ju inte okej – vår vänskap höll på att gå i kras pga vilda förälskelser och svartsjuka. Att vi alla var tjejer och det var okej behövde jag inte höra just då, jag hade ju bara svarat sanningsenligt på en fråga. Hade hellre velat att läraren inte hängde upp sig på att vi var tjejer som var kära i varandra, utan kanske problemet att vi alla tre hade förut varit nära vänner?

    En annan sak, jag tycker alltid att alla diskussioner ska breddas. Nu vet jag att Det öppna klassrummet ska handla om HBT, men den förra bloggaren snuddade vid rasism (idéen om att invandrare är homofober, och ingen i SFI är gay) och att normkritik inte bara hjälper HBT-personer… utan även elever vars familj ser annorlunda ut eller känner sig utanför vid kärlekssnack av andra anledningar.
    Hur får man någon, när den hör talas om något för första gången, att reagera med nyfikenhet eller vänlighet istället för en instinktiv ”det här är konstigt och läskigt”?

    Sen vet jag inte vilken datorpolicy det är på skolan du jobbade på. Men när jag gick i högstadiet (en friskola där alla fick låna varsin laptop) så blockerades sajter baserade på om vissa ord fanns med i url:en. Detta främst för att förhindra att eleverna skulle surfa porr eller spela spel i skolan. Exempel på ord som blockerades: anal, shit… och gay. Min vän skulle skriva på engelskan om homosexuellas rättigheter fick tjata så att hon kunde gå in på relevanta sajter. De lyfte blockeringen på det ordet tillfälligt – och satte tillbaka den när hon var klar med sin uppsats. Hm. Hänger väl samman med hur ”gay” i sig associeras starkare med sex än ”hetero” eller ”straight” i folks hjärnor. :/

  3. Elin - tankar från draknästet november 26, 2013 den 3:38 e m #

    Kul!!
    Om jag hade varit en av de som inte är så insatta/intresserad (ännu!) så hade jag nog velat läsa om dina personliga upplevelser. Alltså både från din egen skolgång och från ditt jobb som lärare. Som student märker jag att jag blir ganska trött av alla tunga, akademiska texter som man måste läsa. Kan tänka mig att det är likadant för er som är lärare, att ni läser väldigt mycket? Jag hade därför satsat på att skriva ganska enkelt och med humor. Det är i alla fall vad jag tror 🙂

  4. craxgard november 26, 2013 den 5:01 e m #

    Misstänkte att du skulle börja blogga där när Sara slutade och du i samma veva sa att du hade något hemligt på gång! 😉

    Här är några förslag på vad jag skulle vilja läsa om:

    *Om hur du kom ut under din skoltid (osäker på om du har berättat om det någonstans, eller om du kanske kom ut senare, så att säga, men jag är i den här sörjan just nu och vet inte riktigt vad jag ska göra…)
    *Hur lärarna ska ta sig till normkritik och försöka uppmärksamma att det också finns homo/bisexuella, transpersoner, queerpersoner, andra normbrytare o.s.v. (en punkt som jag definitivt önskade att mina lärare skulle få någon som helst information om)
    *Varför det är ‘okej’ att sprida sexistisk propaganda i skolan, men inte rasistisk, nazistisk och annan diskriminerande propaganda (något jag aldrig förstått mig på, men det kanske bara är min skola?)

    Sen blev jag väldigt upprörd när min svenska-lärare rättade en saga jag skrev i skolan, där jag skrivit könsneutralt och använt hen. Hon rödmarkerade hen i hela berättelsen, och i kommentaren hon skrev skulle det vara två/tre bra saker med texten och en förbättringspunkt. Då skrev hon att hen inte är ett vedertaget pronomen än, vilket jag förstår, men jag förstår inte varför det var dåligt. Tack och hej!

    ps. Jag funderar på att sprida länken till din blogg till mina lärare, i alla fall min mentor. Hon förstår sig inte på normbrytare och ser absolut inte att det finns homo/bisexuella och transpersoner, trots att det faktiskt är åtminstone två som är det i hennes klass. ds.

    (det här blev långt, hoppas du orkar läsa Sanna.)

    • Cissi november 26, 2013 den 7:44 e m #

      Du kan ju hälsa din lärare att på lärarprogrammet på universitetet är det ok att använda hen i sina texter, iaf där jag går. Ingen har klagat hittills. Kämpa på!

  5. Lova november 26, 2013 den 5:38 e m #

    FÖR det öppna klassrummet? /hänger upp mig på grammatik istället för sakfrågan.

  6. Erika november 26, 2013 den 6:57 e m #

    Jag tycker att du ska lyfta det här igen: https://minasannaord.wordpress.com/2013/10/23/normer-och-att-vaga-sta-upp-for-sig-sjalv/#comments för de lärare som är ”oinvigda” vilket till viss del hänger ihop med det här: https://minasannaord.wordpress.com/2013/09/26/hej-alla-ni-som-tycker-att-vardegrundsarbete-och-likabehandling-ar-trams/#comments. Tips på bra material (filmer, böcker osv.) att använda i undervisningen kanske? Enkla tips på hur ens språk kan bli mer inkluderande (föräldrar istället för mamma & pappa osv) och lyfta varför språket spelar roll. Här tänker jag även på ditt inlägg om varför det inte är okej att använda bög som skällsord. Med hänvisning till vad Craxgard skrev ovan: varför alla lärare borde acceptera användningen av hen! Hur det här fortfarande kan hända i skolorna: http://amaliaibland.blogg.se/2013/october/det-har-handlar-om-ett-samhalle-dar-8aringar-forminskas-till-sitt-kon-och-sedan-kranks-grovt.html#comment (skulle vilja se den skolans likabehandlingsplan!). Tror säkert att du kommer att få en massa inspiration av att skriva där, lycka till!

  7. sofia november 26, 2013 den 7:10 e m #

    Skitbra!

    Är själv 96a och går andra året på gymnasiet, och helt ärligt har jag tappat bort hoppet om min generations (killar). Snälla hjälp mig trycka in i killars (och vuxna mäns) huvuden att NEJ kvinnoförtryck rör sig inte om enstaka företeelser där ”SJUKA” män skadar kvinnor, utan kvinnoförtryck är något som även den snällaste killen bidrar med!

    Snälla få folk att fatta att lyfter vi ett kvinnoproblem så håll er till topic mansas. Börja inte snacka om att det är synd om ER för NI blir oskyldigt anklagade, män måste bjuda kvinnor på saker och hålla upp dörrar och fan vet jag vad dom klagar på. För nån jävla gångs skull kan väl KVINNAN få stå fokus 1 utan att petas ner?

    jämställdhet är ingen självklarhet ens här i ”öppna toleranta” Sverige. Det är utgångspunkten, få folk att fatta det.

  8. oxhen november 26, 2013 den 9:11 e m #

    Så himla roligt Sanna!

    Den nya bloggen bli kanske mer specifikt inriktad mot skolan, lärarrollen och elever om jag förstår det hela rätt? Det finns förstås hur mycket som helst att skriva om det ämnet. Jag känner mig fullständigt trygg med att du kommer att lyfta de viktigaste, mest brännande frågorna på ditt helt unika Sanna-vis med klokhet, tålamod och ett enormt engagemang! Lycka till 🙂

  9. Sofi med e november 27, 2013 den 9:37 f m #

    Tycker som många andra att personliga erfarenheter är alltid intressant!
    Normativa människor har svårare att sätta sig in och förstå. Men berättar man ur sitt eget perspektiv och vad man varit med om så verkar de faktiskt kunna öppna ögonen lite mer.
    Har följt Sara under hösten och blev riktigt glad när jag läste att du ska ta över 😀

  10. Freja november 27, 2013 den 11:15 e m #

    Jag, som inte är någon grammatikguru, tycker nog att det heter ”på bloggen” oxå, så ”på” känns helt rätt för mig!

    Sen skulle jag tycka det var bra om du skriver om normkritik i vardagen, exempel och tips på hur en kan tänka och agera med normkritik som verktyg. Av erfarenhet vet jag att det inte är så lätt att gå från teori till praktik, det brottades jag med på mitt förra jobb. Trots att vi la 1+1 dag på att utbilda alla och skrev in i policys ock satte mål att vi skulle arbeta normkritiskt, så var det som att ingen förstod. Och nu när jag slutat står de helt handfallna. Jag skulle gärna skicka dem några tips från dig!

Kommentera

