Flatfilmsfredag – vecka 22

29 Nov

Vi kör vidare! Idag tänkte jag tipsa om en flatfilm i Charlie’s Angels-anda, nämligen…
image
D.E.B.S. En rätt så trivsam, aningen komisk film om fyra superhjältinnor som ska rädda världen mot den ondskefulla Lucy Diamond – men vad som istället sker är att teamets främsta hjältinna blir förälskad i fienden, ”kidnappas” och tja, förvecklingarna är igång.

Jag visade den här för en av mina klasser en gång och alltså… det var väl inte direkt populärt. Föga förvånande när samtliga huvudroller är kvinnor och en lesbisk kärleksrelation står i fokus va? Jag slår vad om att hade filmen haft fler manliga huvudkaraktärer samt en heterosexuell kärleksrelation i fokus hade intresset varit ett annat. Åtminstone det officiella intresset, för säkerligen tyckte flera i klassen att den här filmen var helt okej eller rentav bra, men när min manliga kollega plötsligt avbröt (max en halvtimme innan filmens slut) och frågade om eleverna ville sluta istället så blev det naturligtvis den normgivande majoriteten som fick bestämma: Filmen stängdes av.

Nåväl. Se den och döm själva!

Förra veckans flatfilmsfredag a.k.a. bögfilmslördag hittas här.

5 svar to “Flatfilmsfredag – vecka 22”

  1. presens november 29, 2013 den 8:35 f m #

    Men va fan?! Så gör man inte! Så jävla respektlöst mot dig och mot eleverna! Vad lärde de sig av det?

    För övrigt håller jag med. Det är en trivsam, charmig och underhållande film.

  2. Persson december 29, 2013 den 10:08 f m #

    Har du inget emot hur sexistisk framsida filmen har? Antagligen säger det väl en hel del om filmen… du är väl emot sexism med?..

    • Filmen är skriven och regisserad av en flata och den är litegrann av en parodi på Charlie’s Angels och liknande filmer, därav framsidan. Och jag skulle inte heller säga att jag i sig är emot viss typ av klädsel på kvinnor (eller någon annan), men visst, hade den här filmen skrivits och regisserats av en heterosexuell man hade jag säkert sett annorlunda på saken – och filmen hade säkert blivit annorlunda också. Se den, vetja, så kan du återkomma med recension!

  3. Hejsvejs! januari 2, 2014 den 6:28 e m #

    Ett förslag till flatfilmsfredag är The Children’s Hour med Audrey Hepburn. Riktigt sorglig och rätt gammalmodig för att den är så pass gammal, men ändå sevärd!

Kommentera

