…men snart är det jul!

1 Dec

Alla goda ting är tre heter det ju och därför tyckte kroppen att det nu var dags för kräksjuka nummer tre i år att få blomma ut. Och eftersom ett annat slitet uttryck lyder ”tredje gången gillt” så kom denna kräksjukeomgång förstås att så totalt överglänsa de förra två. Jag ska naturligtvis inte ger er några detaljer här, men jag kan bittert meddela att jag fortfarande är hes, lider av någon form av träningsvärk i mage och svalg samt ännu inte har återfått aptiten.

Precis i rättan tid, va? Snart betygsättning, en rejält stor hög elevtexter att ägna åtminstone halva helgen åt och inte blev det ett endaste smack gjort. Mmm, bitterhet.

…och så den där ångesten över att drabbas igen om någon vecka eller så, vilket ju skedde i vintras. Nä, det där försöker jag skjuta framför mig.

Annars då? Jo, barnet har landat ordentligt i det som väl kallas ”trotsåldern” och talar nu i tid och otid om att tandborsten/mamman/maten/datorn/etc är DUM samt att han är ARG på tandborsten/mamman/maten/datorn/etc. Det är både gulligt och tålamodsprövande. För ett par minuter sedan flydde han andra mamman och läggningsproceduren och sitter nu bredvid mig i soffan med en bok. ”Inte sova nu. Jag läser!” blir det korta men koncisa svaret när jag försöker övertala honom till att krypa tillbaka ner i sängen. Svårt att säga emot det där – egen läsning är ju något vi vill främja, liksom.

Nåväl. Jag fortsätter kurera mig så gott jag kan, strax dags för ett rafflande avsnitt av ”Mentalist” och (förhoppningsvis) en god natts sömn innan morgondagens extremt långa arbetsdag. Tur att det snart är jullov. (Och att betygen väl registrerar sig själva innan dess?!)
imageEfter sammanlagt fyra dygn inomhus (vab + egen sjukdom) kändes det oerhört märkligt att vistas ute i friska luften tidigare idag.

imageTänk, vi tog oss till och med ut på lokal en sväng. Jag bad Adrian att le fint och han löd (typ) för en gångs skull. Utöver trotsmomenten är tvåårsåldern fortfarande den roligaste åldern hittills, helt klart.

2 svar to “…men snart är det jul!”

  1. Hannah december 2, 2013 den 10:05 f m #

    Meen vilken söt unge!:)

Kommentera

