Under ytan bubblar det…

12 Jan

Ja, hörni. Det var definitivt ett tag sedan nu. Räknar jag bort mitt senaste inlägg om flatbesvikelsen Fröken Frimans Krig (TACK för alla fina kommentarer till det inlägget, jag har dock inte hunnit besvara dem…) så är det över en månad sedan jag bestämde mig för att pausa bloggen. Jag behövde andrum, jag behövde fokusera på annat och bloggen blev liksom snarare ett måste än en energikälla. Framför allt var det som bekant så himla frustrerande att vilja skriva så mycket men inte hinna. Och så är det väl egentligen fortfarande; tiden räcker inte till. Jag har för tusan världens mest ansträngande yrke som dagligen ger mig enorma utmaningar att ro iland. (Ja, vårterminen drog igång med besked – jag har knappast återhämtat mig ännu.)

Men jag tror ändå att jag så smått börjar ta mig tillbaka, till bloggen alltså.

Nu är det 2014. Det är valår, det är året då vår familj ska gå från att vara tre till att bli fyra (!!) och jag har nyårslovat mig själv att våga satsa mer på något av det jag brinner för mest av allt (normkritiken, skrivandet, feminismen, föreläsningarna…?). Självklart måste jag åtminstone försöka använda bloggen som en viktig kanal, dels till att få ur mig alla bubblande tankar och dels för att kanske komma någon vart här i livet. Vem vet vad det blir i slutändan?

De kommande veckorna väntar bloggutmaningar från Lisa Meg // Fulskratt som utmanar feministiska bloggare att formulera den feministiska agendan såhär i valtider, och jag ska försöka delta åtminstone någon eller ett par gånger. Dessutom ska jag delta i Feministiskt Initiativs valkonferens i februari (storhetsvansinnet, ni vet – jag kan inte hålla mig borta ifrån där det händer) och naturligtvis fortsätter jag åtminstone i några veckor att till blogga för Lärarnas Riksförbund på ”Det öppna klassrummet”. Just nu kör jag en liten men naggande god följetong om normkritik för lärare och jag mer eller mindre tvingar er att läsa, gilla och DELA alla mina inlägg i lämpliga kanaler. Okej? Fler lärare, skolledare, förskolepersonal måste bli bättre på likabehandling och på normkritik. Det första inlägget i följetongen förklarar på ett tydligt sätt vilka normer normkritiken fokuserar på och i mitt andra inlägg tar jag död på några myter om normkritik samt förklarar vad ett normkritiskt arbetssätt och tänkande går ut på.

Så. Nu ska jag gå och väcka ungen som redan har fått sova alldeles för länge.

7 svar to “Under ytan bubblar det…”

  1. Tanja januari 12, 2014 den 2:10 e m #

    Tjoho, hurra etc. O grattis till tillökningen! 🙂

  2. Calle januari 12, 2014 den 7:23 e m #

    Det här blir ett spännande år! Kul att du fortsätter skriva här, även om det inte är så ofta!

    Och grattis till bebisen! (Om det nu är en bebis, vad vet jag? Det kanske är en hund eller en sällskapsman i randig flanellkostym…)

    • Visst blir det! Och jaa, jag måste ju hålla bloggen vid liv, även om jag inte kommer skriva lika ofta som innan. Gäller att jag inte drabbas av bloggutmattningssyndrom 🙂

      Tack! Haha, det är en bebis (hoppas jag iaf?!) som ska landa i familjen.

  3. hejsonja januari 12, 2014 den 8:59 e m #

    Du tog din paus lagom till att jag började prenumerera på din blogg efter ett hett tips. Men nu är du tillbaka så nu kan jag lära känna den! Välkommen tillbaka!

  4. mikaela januari 12, 2014 den 9:26 e m #

    oj grattis till kommande tillökningen i familjen! 🙂 och jätteroligt att se att du är tillbaka!

  5. Freja januari 12, 2014 den 10:41 e m #

    Ohh, grattis till bebisen! Och jag delade ditt andra inlägg om normkritik, var lite sent på båten, men längtar efter den tredje delen! Saknar att inte längre jobba ed normkritik så konkret som jag gjorde på mitt förra jobb, men det är ett fantastiskt verktyg i mitt nya jobb som chef!

  6. Erika januari 13, 2014 den 7:11 e m #

    Heja dig Sanna, och stort grattis till bebisen! 😀

Kommentera

