Vill du lära dig mer om normkritik?

23 Jan

Vet ni vad? Nu finns hela min följetong om normkritik att läsa i bloggen ”Det öppna klassrummet”! Jag tänkte medan jag klurade på alla inlägg i julas att mina ord kanske är överflödiga, att det för tusan redan finns spaltmeter att läsa om normkritik om folk bara letar och att det kändes pinsamt att upprepa dessa. Men så frågade jag runt på twitter och bland bekanta och, jo, behovet av att läsa och lära sig mer om normkritik var skrikande stort. Lärare som ännu inte har fattat eller som tror sig fatta, och som dessutom redan har fullt upp med tusen andra arbetsuppgifter, letar inte aktivt upp informationen – den behöver serveras framför näsan på en. Därför gjorde jag det ändå: Skrev en följetong om normkritik. Själv kände jag mig rätt nöjd faktiskt när jag korrekturläste och postade det fjärde och sista inlägget.

…och jag hoppas förstås att alla NI läser min följetong och hjälper mig att sprida texterna till alla som behöver. Strunt samma om de är medlemmar i Lärarnas Riksförbund eller ej, sprid ändå för sjutton! Här hittar ni länkar till och sammanfattningar av alla inlägg:

Normen i fokus, del 1: Vad är och gör en norm?
Här reder jag ut begreppet ”(social) norm”, ringar in vilka normer som normkritiken syftar till att synliggöra och problematisera och slår därmed fast att det förstås rör sig om ”normer som faktiskt är mer eller mindre avgörande för enskilda individers liv – för vårt mående, våra möjligheter och rättigheter i samhället: Normer som hänger ihop med makt och inflytande, orättvisor och förtryck i och med att de delar in människor i olika fack där vissa liksom hamnar över andra i makthierarkin, där vissa av majoriteten anses ”normala”, ”neutrala”, ”mest önskvärda”, medan andra blir till ”onormala”, ”utstickande”, ”icke önskvärda”. Detta är normer som också begränsar människor och skapar stress och lidande, just eftersom de är så eftersträvansvärda men inte alltid möjliga att uppnå.”

Normen i fokus, del 2: Vad normkritik är och inte är
Här inleder jag med att (försöka) ta död på några myter om normkritik och förklarar sedan grundligt att normkritikens mål är att ”få syn på normer som delar in människor i ”normala” och ”onormala”, ”förväntade” och ”oväntade”, ”önskvärda” och ”icke önskvärda”. Det handlar om att synliggöra och problematisera strukturer som ger vissa människor och grupper privilegier, medan andra missgynnas. Det handlar även om att få syn på våra egna privilegier samt på vilka sätt vi alla tillsammans – hur öppna och accepterande vi än må vara – gång på gång reproducerar föreställningen om att vissa könsuttryck, vissa sexualiteter, vissa relationer liksom utgör det ”rätta” sättet att leva och uttrycka sig på.

Normen i fokus, del 3: Problemet med tolerans
I detta inlägg hävdar jag bestämt att normkritisk pedagogik är way better än toleranspedagogik, eftersom ”hela begreppet och fenomenet ”tolerans” går ut på att det finns en maktobalans och att det är personen med makt som kan tolerera (eller välja att inte tolerera) den med mindre makt” och därmed finns en risk ”att maktförhållandet kvarstår och att man upprätthåller just de normer som skapar avvikare, istället för att vidga och förändra desamma. Man bidrar till en ond cirkel, helt enkelt – och det är väl onödigt?

Normen i fokus, del 4: Normkritiken i praktiken
Här vankas praktiska tips och tricks för alla som inte orkar tänka själva eller som tycker att normkritik verkar toppen men liksom inte riktigt förstår hur man gör??? Själv är jag, jo, grymt nöjd med de tips jag skrapade ihop, men väl medveten om att jag inte täcker allt. Jag föreslår helt enkelt att DU klickar dig vidare dit, läser hela rasket och sedan bidrar med dina tankar och åsikter i kommentarsfältet. Jag VET att jag har smarta läsare, så det så!

8 svar to “Vill du lära dig mer om normkritik?”

  1. When Darkness Falls januari 23, 2014 den 3:22 e m #

    Åh vad bra! Ska sätta mig och läsa så fort jag har mer tid bara och sen länka på min blogg! Heja dig!!!

  2. Alina januari 29, 2014 den 12:13 e m #

    Normkritik fungerar inte i praktiken såvida du inte anammar ett mer strikt övergripande system som exempelvis utilitarism. Bara ta hbtq som exempel, här skapar man bara en ny förtryckande norm som gynnar vissa gruppers intressen på bekostnad av andras.

    • Förklara gärna ännu mer konkret hur du menar! Självklart finns förtryckande normer exempelvis inom hbtq-communityt (t och q glöms ofta bort…), men målet med normkritik är ju aldrig att hbtq ska bli norm istället för cisidentitet/heterosexualitet, t.ex. I begreppet normkritik ingår per automatik att alltid ifrågasätta och problematisera förtryckande normer, hur samhället än förändras.

      • Alina januari 29, 2014 den 12:42 e m #

        Lite grovt: från början inkluderade man homosexuella män, sen även kvinnor och sen har man gradvis expanderat till att inkludera trans, queer etc. Under resans gång har man även exkluderat grupper som varit inkluderade. Och häri ligger just problemet, man exkluderar vissa grupper. Det finns hundratals olika sexualiteter, men bara några få får vara med i gemenskapen.

        Man har bytt en fötryckande norm mot en annan.

      • Det är det normkritik handlar om för mig, att hela tiden göra sig medveten om vilka personer, identiteter, grupper som privilegieras/inkluderas och vilka som inte gör det. Och angående min följetong om normkritik för lärare (jag vet inte om du har läst den) så försöker jag förmedla och synliggöra det som är den övergripande samhällsnormen ang. kön och sexualitet, då det är den som ständigt befästs och reproduceras inom skolan: Alla förväntas vara tjejer och killar efter konstens alla regler och alla förväntas vara heterosexuella – eller möööjligen att det finns nååågon som är homosexuell. Kanske. Jag pekar inte ut olika normbrytande identiteter som ”viktigare” eller ”oviktigare”, jag talar om normen. Och jag är extremt noggrann med att påminna om cisnormen och att alla som bryter mot den både glöms bort och osynliggörs.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hbtq och skola under Stockholm Pride - några tips! - Det öppna klassrummet - juli 14, 2014

    […] kan inte göras i det tysta Har du koll på vad som står i likabehandlingsplanen? …samt: följetongen om normkritik (länken leder till text där alla texter i följetongen finns […]

Kommentera

