Min familj är precis lika värdefull som alla andra, Kristna Värdepartiet

18 Feb

Jag och min fru har precis varit hos barnmorskan och lyssnat på vår bebis hjärtljud. Hjärtat slår ganska exakt lika fort och med samma regelbundna intensitet som Adrians gjorde i magen. Sparkarna och buffarna är redan rejäla och tätt förekommande, i ett par-tre veckors tid har jag kunnat känna dem på utsidan av min frus mage.

Så sätter jag mig på pendeltåget och läser att Kristna Värdepartiet med råge har samlat in tillräckligt med namnunderskrifter för att kunna ställa upp i riksdagsvalet. Deras huvudfrågor är att totalförbjuda abort och att återinföra förbud mot att samkönade par gifter sig och skaffar barn. I likhet med Ryssland vill de även förbjuda så kallad ”gaypropaganda”.

Kristna Värdepartiet vill alltså inskränka, ja helt ta bort, mina rättigheter att bilda familj och backa historiebandet till 70-talet, eller kanske rentav 50-talet?, då jag ansågs sjuk och kriminell. Dessutom vill de göra detta i kristendomens namn och jag kan bara tänka mig hur det upprör alla de kristna människor som företräder och förespråkar ett kärleksbudskap som gäller alla.

Vi har redan Sverigedemokraterna i riksdagen och ute i de europeiska parlamenten kryllar det av högerextremister. Jag tror visserligen inte att Kristna värdepartiet kommer ta sig in i riksdagen – i alla fall inte i år. Men att de har så pass mycket stöd som de har är bara det oerhört oroväckande och… äcklande. Förstår ni hur jäkla mycket vi behöver feminister och äkta människorättskämpar i riksdagen nu? Ni vet redan vilket parti jag varmt förespråkar, men jag tänker inte bråka med er om ni röstar på ett annat parti, så länge ni – som är för mänskliga rättigheter och ett jämlikt samhälle – högljutt protesterar mot de bakåtsträvande och människorättsinskränkande vindar som nu drar inte bara genom världen och Europa utan även genom Sverige.

I sommar ska vi få vårt andra barn. Vår underbara, nyfikna, empatiska, busiga tvååring ska bli storebror. Och det är fan så självklart att vi och våra barn ska få ta plats i det här samhället på samma villkor som alla heterosexuella kärnfamiljer. Det är fan så självklart att hbtq-identifierade personer ska få slippa hot, våld, kränkningar och utsatthet och istället ses som en självklar och förbannat värdefull procent av hela vår befolkning. Det är också fan så självklart att kvinnor och andra med livmoder ska få bestämma över sina egna kroppar och själva kunna avgöra om de vill föda och ha barn eller inte.

Och en sak till, Kristna Värdepartiet och ni andra som fortfarande tycks tro att tvåsam heterosexualitet är en förutsättning för mänsklighetens fortsatta reproduktion: Lägg ner. Bara lägg ner.

14 svar to “Min familj är precis lika värdefull som alla andra, Kristna Värdepartiet”

  1. Oskar februari 18, 2014 den 12:35 e m #

    Ja, att ett sådant parti får så mycket stöd är skrämmande. En blir mörkrädd.

  2. Emelie februari 18, 2014 den 12:56 e m #

    Jag blir så arg att de blandar in kristendom i det hela, den kristna tro de säger sig företräda är inte min, inte min kyrkas. Den är intolerant och konservativ och precis allt annat än det jag tror på.

    Det är skrämmande att det finns så många människor som vill gå tillbaka till ett samhälle där inte all är lika mycket värda. Jag är så glad att människor som älskar varandra får gifta sig och bilda familj tillsammans, oavsett kön.

    Och vad härligt med hjärtljuden!

  3. Lena i Umeå februari 18, 2014 den 1:49 e m #

    Det är så sorgligt att höra om sånt här, att det finns i Sverige idag, och att det uttalas i kristendomens namn. Jag är kristen, och står absolut inte för detta. I den kyrka där jag är medlem finns inga sådana här tendenser utom möjligen bland enstaka medlemmar, och de håller det lyckligtvis för sig själva i så fall.

  4. oxhen februari 18, 2014 den 9:06 e m #

    Åh herregudrun! Så sjukt och tragiskt. Vi får aldrig glömma att saker inte ”ordnar sig” av sig själv med en ”ny, modern” generation människor. Vi måste påminna, upplysa, och förmedla kunskaper om vad makt, maktmissbruk och normativa förtryckande ideal kan göra med oss. Mot oss. Det är en skrämmande tanke att saker lika gärna kan gå åt fel håll i framtiden…

    Men förutom eländet måste jag få säga så himla mysigt med bebissparkar och hjärtljud ❤

    • My februari 23, 2014 den 6:47 e m #

      Det här är en kommentar till både inlägg och dig kära, kära oxhen: Tydligen finns det en ganska aktiv grupp av dessa djävla “tomtar” i vår stad. Min bror rusade in genom dörren, för några veckor sedan, arg som ett bi för att några ur vårt förflutna tydligen är väldigt aktiva i detta parti. Han var så arg att han skakade och gormade på en lång stund. DÅ trodde jag att detta var något som skulle självdö (och gör förhoppningsvis) men att de får ställa upp i riksdagsvalet är så djävla hemskt att jag inte finner ord. Bra att det skrivs om detta Sanna!
      För övrigt: Stort grattis till bebis på väg. Jag är sjukt avundsjuk men känner verkligen i mitt hjärta att jag unnar er detta! Ni är värda all lycka!
      Kram på dig!!

      • Nä fy fan… skulle verkligen koka om jag kände till att folk därifrån fanns i min närhet. Uuh, idioter.

        Och tack så mycket! Känns skitläskigt också, men eh, det blir säkert mysigt! Hopp om att vara käckare mor när jag slipper föda…

  5. Morrica februari 18, 2014 den 9:31 e m #

    Jag har fram till nu varit fullständigt ovetande om det viktigaste i ditt inlägg – ett nytt människoliv på väg till världen! Hurra, grattis, så ljuvligt! Jag önskar er all lycka och ingen kolik.

    Kristna Värdepartiet, ja, jesses. Dårfinkar finns det överallt. Såvitt jag vet finns bara en enda bot: fläska på med kunskap. Somliga är obotliga (det är beforskat nu) men de utgör knappt en tjugondel av populationen, och de kommer vända kappan efter vinden när de upptäcker att det lönar sig bättre, men övriga åttio procent är bildbara. Så vi är på rätt spår när vi pratar och utbildar, undervisar, bloggar och informerar.

    *kram* till er alla, jag gläds med er åt detta nya liv.

  6. Lena i Umeå februari 19, 2014 den 8:12 f m #

    Och självklart jättegrattis till den som sparkar i magen (tar fram skämskudden). 🙂

  7. tarashima februari 19, 2014 den 1:24 e m #

    Jag fixar aldrig att diskutera den där frågan med såpass inskränkta människor, för de säger liksom ingenting från hjärtats inre, om man så säger. Allt de säger, alla argument de kör bottnar bara i okunskap och oförmåga att ta in ny kunskap som på något sätt kan få dem att ifrågasätta minsta lilla. Så arg jag blir!

  8. Emma februari 20, 2014 den 9:17 f m #

    Oroväckande och äcklande. Minst sagt.
    Har inte ord att sätta på känslan som infinner sig i magen när jag läser ditt inlägg.
    Som fru till min fru och mamma till vårt barn blir jag rädd inför människors önskan om bakåtsträvande.

    Grattis till fina sparkar och hjärtljud. Få saker är större än det. /emma

  9. Hannah februari 20, 2014 den 2:48 e m #

    Jag blir så ledsen när jsg hör sånt här 😦 Om man tänker så här då, om du hade bildat familj med en man och fin fru med en annan man, hade ni då varit fantastiska föräldrar? Och nu är ni hemska föräldrar bara för att ni har bildat familj? Mammarollen/pappsarollen sitter alltså i vilken läggning man har?
    Har hsft en intressant diskussion med en kvinna(som tur var innan jag träffade min sambo som är adopterad) om att hon var absolut emot adoption mm mm. Herregud vilken människa!

  10. Rebbi februari 25, 2014 den 1:59 f m #

    Usch, jag blir så ledsen av dem. Är själv kristen och det här är så långt ifrån det budskap jag tolkat att bibeln handlar om. Usch. Jag tycker verkligen att det här, både med KVP och alla andra högerextrema partier,ande.

  11. louise mars 4, 2014 den 11:26 f m #

    Bra skrivet, det är helt absurt att att sådant parti som KVP idagens sverige får tillräckligt många röster för att kunna ställa upp i riksdagen. Vi lever i 2014, inte på 1800 talet där kvinnorna inte hade något att säga till om, skulle stå vid spisen och männen vara försörjarna. Abortfrågan är också absurd, ingen mer än jag själv ska kunna bestämma över min egna kropp och ifrågasätta de val jag gör. Abort gör man inte som någon kul grej för att glatta upp vardagen lite. Finns så mycket mer jag skulle vilja skriva om detta parti, men jag blir lite för upprörd.

Kommentera

