En fegis i Berlin

25 Feb

Vet ni, jag var väldigt kavat en gång i tiden. Modig, var jag faktiskt. Exempelvis när jag tillbringade åtta veckor i Canada när jag var 15, långt bort ifrån föräldrar och syskon. Eller när jag var au pair i Düsseldorf som 19-åring, då jag beslöt mig för att stanna även efter att ha tvingats rymma från en läskig familj. För att inte tala om när jag åkte på charterresa utan sällskap sommaren 2008, samma sommar som jag sedan träffade min nuvarande fru.

Inte bara har jag farit runt en hel del på egen hand; jag har även pratat med en massa människor, gått på restauranger och pubar ensam (och ibland fått spontant sällskap), deltagit i och själv dragit ut på utflykter samt funnit mig själv sitta i en taxi mitt i mörkaste natten tillsammans med ett gäng främmande män och kvinnor, fort fort ut i Kretas ingenstans… jo, det gick bra det också.

Men så nu då. Nu ska jag fylla 29 bast. Jag är gift, blivande tvåbarnsmor – och plötsligt fegare än fegast.

Ikväll har jag cirkulerat runt diverse skitmysiga uteserveringar i ett soligt Berlin utan att våga sätta mig, jag har tre-fyra gånger passerat en cool restaurang som jag verkligen skulle vilja ha besökt – men inte vågat öppna dörren och kliva in. Vad fan? Delvis beror det på språket, tror jag. Min tyska är verkligen ringrostig. Tyskarna tittar så konstigt på mig, kanske för att de inte kan få ihop hur någon med ett bra tyskt uttal uttrycker sig så undermåligt – och då stockar det sig ytterligare, förstås.

Så. Nu sitter jag uppkrupen i min hotellsäng istället. På sjunde våningen, med utsikt övet hustak och levande gator. Det är inte så illa det heller faktiskt, för jag behöver trots allt vila.
image image image image image …och nu alltså, hotellrummet. Med följande (suddiga) utsikt:
image I morgon är en ny dag. Kanske något modigare?

3 svar to “En fegis i Berlin”

  1. susitar februari 25, 2014 den 9:18 e m #

    Jag spenderade några dagar i Berlin hösten 2011. Kan inte tyska (fast läsa skyltar går ju ok), men jag tyckte väldigt mycket om staden och kan tänka mig att åka dit igen. Här är några av mina bilder från djurparken där: http://susitar.wordpress.com/2011/10/31/berlin-zoo/

  2. Nina Lundström februari 26, 2014 den 11:22 f m #

    Ta dej till saluhallen i Kreuzberg “Markthalle 9″, där behöver ingen vara rädd, och ingen pratar särskilt perfekt tyska!! Öppet torsdag 17-22 till exempel!
    nina

Kommentera

