Berlin, Berlin! (Och en bok)

26 Feb

Jag vet att ni vill ha den: Reseuppdateringen. Inte? Äsch, då skriver jag enbart för min egen skull då.

Idag har jag varit på vift i drygt åtta timmar, och ungefär fem av dessa har jag… promenerat. Skojar icke. Det brukar bli så när jag är på resa: Jag går och går och går och går. Och njuter naturligtvis en hel del under tiden, förutom då jag korta stunder blir stressad av att jag ”går bort all tid” eller då jag frågar mig vart fan jag är på väg.
image image image
En sak kan jag säga utan att blinka: Berlin är ljuvligt. Utöver det faktum att solen och vårluften förstås tilltalar mig lite extra nu när vi hemma i Stockholm snuvats på just detta, så är hela atmosfären så gudomlig. Dessa breda gator kantade av färgstarka byggnader från nu och då, parkerna som dyker upp lite här och där, avslappnade människor (med bebisar i sjal! Aldrig har jag skådat så många bebisar i sjal, tror jag), uteserveringar, mysiga caféer och butiker… åh, jag vill stanna längre! Men inte ensam, det inser jag. Ett par dygn utan familjen eller resesällskap i övrigt räcker gott: Nästa gång vill jag låta mitt barn leka i parkerna, våga mig in på fler caféer och pubar i sällskap av min fru. Och tänk tanken att tillsammans ett helt gäng feminister dra hit och sitta på lämplig servering och planera hela samhällets framtid någon vår? Det vore något det!

Idag har jag som sagt promenerat. Men jag har också läst ut Nina Björks bok ”Lyckliga i alla sina dagar”, som jag tyckte mycket om. I synnerhet sista delen om kärnfamiljen och kvinnligt och manligt föräldraskap, vilken jag kommer vilja reflektera mer kring och förmodligen även diskutera här i bloggen (bland annat i relation till bl.a. mitt senaste inlägg om föräldraskap). Har ni läst boken? Om inte: Gör det! Ni kommer nicka av igenkänning, inspireras och… förfäras. Ja, jag måste säga att jag fick en liten ångestklump i magen då jag läst ut hela. Nåväl. Ångest är drivkraften till förändring eller?

Så, några fler bilder på detta då. Nu ska jag nämligen se på tysk tv och dricka flaskvatten. Tyska tv-program pågår för övrigt sjukt länge, inte bara på grund av många (och långa) reklamavbrott utan även på grund av att alla deltagare i typ Biggest Loser och Top Model får så mycket tid att kommentera och reflektera kring sina upplevelser. Meine Güte, så tröttsamt…
image image image

4 svar to “Berlin, Berlin! (Och en bok)”

  1. Maria februari 26, 2014 den 9:10 e m #

    Roligt att läsa om din resa, det är skönt med egen-tid, och inget en behöver känna ångest/skam över (som jämförelse att det är lika ljuvligt att resa med sin kärlek och sin familj, fast resorna är av olika slag).
    Har aldrig lyckats komma till Berlin, och då min syssling tjatat på mig i flera år att jag måste hänga på, och nu läsa detta och se foton, får mig känna mig säker att det får bli en resa dit inom kort. Älskar också att vandra, promenera, spankulera…och insupa miljöer och bilder. Känner ingen som helst trötthet då. Spännande miljöer och att få sitta på en uteservering – jag längtar redan.

  2. Amanda Johansson februari 27, 2014 den 11:48 f m #

    Jaaa, jag vill också ha feminist-uteserverings-ta-över-världen-möte!

  3. burgschki mars 2, 2014 den 2:36 e m #

    Men åh var ju på semester när du var här annars hade jag visat dig mina favvoställen! Gud vad kul det hade vart med feminismträff i Berlin jag skulle kunna vara organisatören juuuuuuu!!!!

Kommentera

