Betyg motiverar inte den omotiverade och stöder inte den som är i behov av stöd

24 Mar

Det var ett tag sedan jag skolbloggade. Av förklarliga skäl, eftersom jag det senaste halvåret dukade under tack vare skolan just. Nu är jag sedan en vecka dock tillbaka, på halvtid till att börja med, i en ny skola som jag redan trivs i – och passande nog gör då Alliansen ett nytt härligt utspel om bland annat TIDIGARE BETYG. Det var förra våren det senast inträffade att Björklund så klyftigt påpekade att betyg är det bästa (enda) sättet att upptäcka var elever befinner sig i utvecklingen. Då skrev jag inlägget ”Ökad kontroll ger inte förbättrade resultat” samt även debattartikeln ”Tidigare betyg tar tid och gynnar få”. Idag skulle jag i princip kunna re-blogga dessa två texter, för protesterna från mig och ungefär alla lärare jag känner (plus ett rätt stort gäng till) tycks inte ha nått fram till vår ärade utbildningsminister och hans kumpaner.

Betyg. Nationella prov. Det finns absolut vissa fördelar med dessa, jag säger inget annat. Men några saker är säkra:
– Det är inte betygen i sig som motiverar merparten av eleverna att lära sig saker och att lära sig mer saker; det är läraren, uppgifterna, undervisningens utformning och andra elever.
– Det är inte betygen som ”upptäcker” eller ”kartlägger” vilka elever som halkar efter; det är läraren som gör det.
– Det är heller inte betygen som stöder elever i behov av stöd; det är läraren – när hen har tid och rätt förutsättningar att göra det.

Och det ska verkligen poängteras: Är eleven extremt omotiverad och/eller har stora inlärnings-/koncentrationssvårigheter, då är betygen fullständigt verkningslösa som något annat än ett kvitto på att ”du duger inte” (något som eleven nog tyvärr redan vet). Betygen gör inte den omotiverade eleven motiverad, betygen får inte den i uppförsbacke ständigt kämpande eleven att ”skärpa till sig”. Så är det. (Däremot leder betygen inte sällan till att den nyss nämnda eleven tappar sugen ännu fortare.)

Vad som däremot verkligen hjälper alla elever, det är engagerade, kunniga, närvarande och pigga lärare. Lärare med rätt utbildning, som har tid och möjlighet att planera och individanpassa undervisningen. Lärare som har tid och ork kvar att utvärdera och ge formativ bedömning. Lärare som fortbildar sig kontinuerligt och som har möjlighet att samarbeta med andra lärare, så att alla elever kan bemötas på den nivå de befinner sig.
Det, Alliansen, är något ni därför ska satsa på i första hand. Fattar ni det nu?

Jag håller med om att det är skit och åter skit att vissa elever glider genom grundskolesystemet utan att kunna läsa eller förstå vad de läser, och jag blir själv relativt ofta (tyvärr) vettskrämd när jag möter högstadieungdomar som inte har kapaciteten att läsa en roman och som inte heller kan ta till sig innehållet i en tidningstext. Det är lätt att tänka ”det är kört” när också intresset för samhället, andra människor, språket, historien, politiken är så lågt att drivkraften att ens försöka ta sig igenom en debattartikel eller en novell helt saknas. (Vad kom först, hönan eller ägget? kan man förstås fråga sig.)

Så ja, insatser i skolan behövs. Några lärare är inte lämpade att vara lärare, och många har engagemanget men behöver mer utbildning. Dock är ökad kontroll av vårt och elevernas arbete är fortfarande fel ände att börja i. De flesta av oss behöver nämligen främst precis det jag skrev ovan, och som jag har skrivit så många gånger förut: Tid att utvecklas som lärare, tid att planera vår undervisning, tid till bedömning och möjlighet att ge elever det stöd som de behöver.

Samt förstås: Det behövs ett ökat förtroende för oss lärare och för skolan, en tilltro till att vi kan och vill göra ett bra jobb. Jag är trött på att behöva försvara min kompetens för politiker, för föräldrar, elever och för alla andra människor som någon gång har gått i skolan och minsann ”vet” hur det är.

(PS. Pisa-studien säger inte allt om allt och att stå sig i den ”internationella konkurrensen” är inte heller allt. Också något att poängtera.)

Advertisements

4 svar to “Betyg motiverar inte den omotiverade och stöder inte den som är i behov av stöd”

  1. Erika mars 24, 2014 den 11:36 e m #

    Min erfarenhet är att betyg ofta gör att eleverna pluggar för just betygen och inte för att faktiskt lära sig något(på längre sikt). Vill inte ens tänka på de som fick 1000 kr per MVG av sina föräldrar när vi slutade nian. Tyvärr har jag själv också pluggat för betygen, för det är mycket lättare att lära sig något för att komma ihåg det i två veckor än att lära för livet. Så frågan är väl om vi vill att eleverna ska ha tillräckligt med kunskap eller ha bra betyg? Jag tror att om vi satsar på kunskap så kommer betygen att följa efter 🙂

    Ps. Lycka till på ditt nya jobb, hoppas att det känns bättre än det förra!

  2. Freja mars 24, 2014 den 11:45 e m #

    Skönt att läsa, du sätter ord på mina känslor. Jag satt med barnen och kollade nyheterna och de var helt främmande för att betyg på något sätt påverkar deras vilja att lära.

    Och PISA-undersökningen får alldeles för stor kraft. Jag tänker mig att skolan en gång i tiden skapades för att forma goda arbetare, som hade förmågan att lära sig vissa typer av arbetsuppgifter, därför fick vi skolplikt. Men som världen ser ut i dag så kommer Sverige aldrig att kunna konkurrera med andra länder där arbetskraften är billigare.

    Vår konkurrenskraft (om det nu är tillväxt vi ska satsa på, det är problematiskt i sig) ligger i att vi kan vara nyskapande och kreativa, och det kräver en skola som lär ut kreativitet, fantasi, kritisk granskning, analys… Jag tror inte det är vad PISA mäter, men samtidigt är väl Alliansen ointresserad av att arbetarklassen lär sig det, de vill väl hellre att vi skolar medborgarna till utanförskap än att vi ger dem chansen att konkurrera med alliansens väljarkår…

  3. Chiaki mars 25, 2014 den 12:23 f m #

    Jag upplever att betyg i många fall har hämmat mig. Jovisst har det säkert funnits fördelar, och jag har säkert lärt mig en del som jag inte annars hade haft motivationen att lära mig, just för att jag strävat efter högsta betyg.
    Ett exempel som dock är ganska talande är hur jag och vänner flera gånger i gymnasiet diskuterade hur gärna vi hade velat ta fler av en viss lärares kurser (en jättebra lärare som gjorde både psykologi, religion och livsåskådning mångsidigt och lätt att ta till sig, samt öppnade upp för diskussion och reflektion), dock visste vi att vi inte skulle orka med provet som följde. Samma lärare hade väldigt mångsidiga prov (på nåt sätt lyckades hon alltid få med 7 veckors kursinnehåll i bara tre essäfrågor) som krävde tid och uppmärksamhet både innan och under provet, och det krävdes mycket både kunskap, reflektion och skrivkunskap för att få ett bra vitsord. Vi ville alltså väldigt gärna gå på lektionerna och lära oss, men tanken på ett dåligt vitsord (och risken att ta för mycket på sig, och därför få dåligt vitsord i andra kurser) skrämde.
    Jag tror alltså som du, att det ofta hänger på läraren och att ett evigt betygsättande kan stjälpa både den som motiveras och dras ner av betyg.

  4. Ileea mars 25, 2014 den 10:14 f m #

    Jag tycker det är så väldigt intressant att följa med diskussionen om skolan i Sverige, då jag själv är från (och därmed har gått i skola i) Finland. Betyg med vitsord fick vi från någon gång i slutet av lågstadiet, har jag för mig. Jag förstår bra argumenten mot betyg, och visst har jag själv många gånger läst och lärt mig för betygets och inte själva kunskapens skull. Samtidigt har jag ju personligen svårt att föreställa mig en skola utan betyg och vitsord, eftersom jag aldrig har upplevt något annat.

    Det som jag dock fullständigt håller med dig om är att det som behövs är ”engagerade, kunniga, närvarande och pigga lärare”. Lärare är en yrkesgrupp vars värde aldrig kan skattas högt nog.

    Något mer konstruktivt har jag nog inte att komma med… Annat är att hoppas på att du trivs på ditt nya jobb och säga att det är roligt att läsa dina funderingar igen 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: