Att vissa individers existens debatteras medan andras inte gör det ÄR diskriminerande, Skolverket

15 Maj

Igår hände det något mycket märkligt på twitter. Eller, egentligen började det med en artikel i ETC om att Skolverket nu slår fast att det är fritt fram för rasistiska och nazistiska partier att ta plats i svenska skolor. ”Alla partier ska behandlas lika i en demokrati”, menar de, och som rektor kan du inte åberopa diskrimineringslagen eller värdegrund som skäl för att inte släppa in ett visst parti. Yttrandefrihet före allt annat, menar de. Själv är jag ingen jurist, men det är däremot Andreas Pettersson som genast svarade Skolverket med att påminna om att yttrandefriheten inte står över lagar gällande elevers trygghet. En självklarhet, skulle jag vilja påstå. Elevernas trygghet måste alltid gå först, hur svårt kan det vara att se det? (Vad gäller yttrandefriheten gäller den dessutom statlig media, vad jag har förstått, och har med andra ord ingenting med enskilda skolors aulor eller klassrum att göra.)

Hur som helst. Jag ställde frågan till Skolverket på twitter om det enligt dem verkligen är så att alla politiska partier 1. måste släppas in och 2. på plats i skolan har rätt att yttra sådant som strider mot skolans värdegrund, diskrimineringslagen och skollagen. Skolverkets svar:
imageInga klara besked där direkt. Därmed kontrade jag med att svara:
image …och därefter ställdes nedanstående frågor, vilka fick svaret som syns längst ner i bilden:
image Intressant, Skolverket. Visst, det där sistnämnda följdes senare av en ursäkt – personen som twittrade för Skolverket igår hade visst läst lite slarvigt. Men under hela kvällen fortsatte hen vidhålla att ”uttalanden och budskap som strider mot skolans värdegrund skall inte stå oemotsagda.”

Jag förstår ärligt talat fortfarande inte vad Skolverket vill säga med detta. Jag tolkar det nämligen som att de faktiskt legitimerar debatter om enskilda elevers och gruppers existens innanför skolans väggar, och bara det strider ju stenhårt mot skollagen: Att MINA rättigheter problematiseras och debatteras, medan dina INTE gör det är ju i sig diskriminerande och djupt kränkande. En sådan debatt om individers existens hör liksom inte hemma i skolan; en plats där elever ska lära sig demokratiska värderingar, där elever ska känna trygghet, där de ska slippa allt vad kränkning och diskriminering heter. Egentligen borde enskilda individers existens inte behöva debatteras någonstans… eller hur?

”Var inte så lättkränkt”, var det något ljushuvud som svarade mig på twitter. Och andra som totalt missförstår vad ”kränkande behandling” faktiskt handlar om uttryckte saker som att ”du kränker mig när du pratar om homofobi som något dåligt” eller ”jag gillar inte Miljöpartiet, men blir inte kränkt bara för att jag ser deras affischer”.

Snälla snälla snälla ni, ”kränkande behandling” och ”diskriminering” handlar inte om att ta saker ur luften och för skojs skoll kalla sig kränkt eller diskriminerad. Diskriminering, exempelvis, handlar om att två individer/grupper utifrån vissa givna diskrimineringsgrunder behandlas olika i en jämförbar situation (dvs. din kärleksrelation anses okej, medan min inte gör det; din hudfärg anses ”svensk” och gör att du hör hemma här, medan min hudfärg inte anses ”svensk” och därmed hör jag inte hemma här). De diskrimineringsgrunder som står uppräknade i lagen gör detta av en anledning, de är inte tagna ur luften. Okej?

Slutligen svarade jag Skolverket såhär igår:
image …och följetongen lär inte vara över med detta. Förhoppningsvis ger all kritik Skolverket en tankeställare. Jag ska även lyssna på ett UR-program som de själva tipsade om igår och förhoppningsvis dyker några (rimliga) svar upp där. Just nu gör de mig faktiskt enbart jävligt skeptisk.

Läs för övrigt gärna mina tidigare texter som hänger ihop med detta:
Yttrandefrihet handlar inte om rätten att kränka en annan människa
Nej, intoleranta attityder bör inte ges utrymme i klassrummet
Samt, också relevant i sammanhanget, Lady Dahmers krönika om vad som händer när rasismen blir rumsren.

4 svar to “Att vissa individers existens debatteras medan andras inte gör det ÄR diskriminerande, Skolverket”

  1. Ingrid maj 15, 2014 den 8:02 e m #

    Så jävla starkt att du orkar debattera. Orkar inte alltid själv.

  2. Paula maj 15, 2014 den 8:53 e m #

    Vill bara säga att du är grym och ge någon form av styrka mot de vidriga kommentarerna du mötte igår, utöver skolverkets märkliga svar.

  3. Freja maj 15, 2014 den 10:34 e m #

    Det känns som om en del rektorer och Skolverket själva har lite svårt att förstå elevernas vardag. Det du skriver är ju helt rätt, oavsett hur det blir emotsagt är det helt galet att bjuda in en debattör som tycker att några av eleverna faktiskt inte borde vara på skolan. Och att sen lägga på någon att klara av att säga emot så pass bra att de på nått sätt trollar bort diskrimineringen… vem klarar det? Jag har sällan hört någon av de politiker eller journalister som konfronterar SD i olika sammanhang lyckas få tyst på dem. De lyssnar ju inte, de mässar bara vidare, så hur ska det emotsägandet ens gå till? Ska det vara de andra debatterande politikerna som klarar det, eller ska det ligga på lärare, rektor eller kanske är det elevernas ansvar. Helt galet, i mina ögon!

    Det brukar cirkulera olika små berättelser på fejjan om vad ord och handling kan leda till. Ibland är det ett slätt papper som ska skrynklas till och sen slätas ut, och som aldrig blir lika slätt och fint igen. I dag såg jag en variant med en porslinstallrik, som skulle släppas i golvet så den sprack, och sen skulle en säga ”förlåt” till tallriken, men tallriken blir ju inte hel för det. Den typen av berättelse kanske rektorer som bjuder in SD borde höra. Och Skolverket som viker sig platt. Det räcker att SD uttalar sig diskriminerande, sen är skadan skedd, det finns inget att säga emot som gör det sagda osagt…

  4. Ylva maj 17, 2014 den 5:36 f m #

    Fötstår inte varför skolan inte ska kunna ställa krav på sina besökare. Att besökarna efterföljer skolans värdegrund och skollagen borde vara en självklarhet och kan besökarna inte göra det så kan de inte komma.

Kommentera

