Efterlysning: En ”få syskon”-bok att identifiera sig med!

24 Maj

Hörni. Finns det någonstans en barnbok om att få syskon där det blivande storasyskonet har två mammor och ingen pappa? Har någon av er någonstans sprungit på en sådan?

Vi har hittills läst ”Eddie får en lillebror” av Lisa Bjärbo (heterofamilj, dock bra ur genusperspektiv), ”Busiga Bebben” av Thomas Svensson (hetero- och könsnormativ, kul med luckor som gör att man kan kika in i magen), ”Kim och Skrutten” av Karin Frimodig (Kim har en mamma, ”mammas tjej” och en närvarande pappa), ”Familjeboken” av Eddie Summanen (normkritisk, men den handlar mest om hur barn blir till och är rätt klurig för en knappt treåring), ”Vems bebis?” av Stina Wirsén (heterofamilj adopterar och får sedan biologiskt barn) och ”Jag ska få ett syskon!” av Emily Menendez-Aponte (hysteriskt heteronormativ).

Jag vet att boken ”Hur görs bebisar?” av Cory Silverberg ska vara toppen, men den handlar inte om att få ett syskon just, och jag har även blivit tipsad om en bok om Ellis, en könsneutral barnboksfigur som dock har mamma och pappa (tror jag?). image image Men vi då?? Vem skriver boken om oss? Mig veterligen finns ännu ingen sådan bok på marknaden. Själv har jag faktiskt skrivit en och skickat in till några olika förlag. Det enda förlag som ännu inte har svarat är det förlag med längst väntetid: Olika. Jag ger icke upp hoppet!

…och om ni känner till en bok som jag missat: Hojta!!

8 svar to “Efterlysning: En ”få syskon”-bok att identifiera sig med!”

  1. ida maj 24, 2014 den 3:46 e m #

    Finns det inte en bok i juniorserien där han får ett syskon? Det är iofs två giraffpappor och inte mammor. Jag ska fråga barnbibliotekarierna på jobbet om det finns någon med mammor, tror som du att det inte finns tyvärr, oavsett så finns det verkligen ett behov så hoppas på din bok!

    • Jo, Junior får syskon, men hon har som sagt två pappor. Gillar inte riktigt Sagolikt heller… kolla gärna 🙂 Men det finns nog ingen. Galet ju!!

      • ida maj 26, 2014 den 2:54 e m #

        har nu kollat om jag kan ha missat någon och nä, vi kunde inte tillsammans komma på någon. Hoppas det kommer, det känns lite som att en ska nöja sig med det som kommit de senaste åren, som att det är det normbrytande som är grunden, inte identifikation. Vilket ju bli märkligt för t.ex dina barns situation är ju normen för dem och inte normbrytande om en inte drar in samhället. om du förstår hur jag menar?

      • Exakt, vårt (snart våra) barn lever ju i den här familjen hela dagarna och det känns så fel att läsa max en handfull böcker för honom med karaktärer han tydligt kan identifiera sig med.

      • Susanna juni 18, 2014 den 6:53 f m #

        Jag blir nyfiken, varför gillar du inte Sagolikt? Vi har just snubblat över juniorserien och jag gillar dem, men det är något som skaver. Kan inte sätta fingret på vad.

      • Dels de dåliga nödrimmen (som inte ens rimmar) och omständligheten i språket – vill bara skala av och korta ner! Dels allt utpekande av det normbrytande, ”oooh de är TVÅ hanar..!”, ”oooh har en krokodil giraffer som föräldrar!” Hela boken om när Junior börjar förskolan bygger ju på det tokiga i att alla barn förväntar sig att krokodilen har krokodilföräldrar, på biologinormen liksom. Och att det är något extraordinärt att vara adopterad, i det här fallet. Det… skaver!

  2. Lisa juni 8, 2014 den 9:13 e m #

    Så blev jag till av Katerina Janouch. Är egentligen inte särdeles normbrytande, men tar i varje fall upp provrörsbefruktning och adoption också. Men det är ett heterosexuellt föräldrapar.
    (Jag har förresten just hittat hit och håller på och läser ikapp)

Kommentera

