Var är jag? Vad gör jag?

22 Nov

Den senaste veckan har det plingat och pingats från flertalet olika personer i diverse sociala medier: Var är du? Har du lagt ner bloggen? Väldigt fint att få sådana mail och kommentarer, såklart. Att få veta att ni är flera som saknar min blogg. Det värmer, ska jag tala om.

Och jo, jag saknar också bloggen. Jag satt och scrollade runt själv häromdagen i jakt på ett gammalt lektionsupplägg som jag bloggade om förra våren, och då blev jag sådär ”men va? Skrev jag såna här braiga grejer förut? Och så mycket sen!? Hur gick det till??” (Självgodheten består, som ni märker.) Tänkte då, liksom ett par gånger tidigare under hösten, att nu kanske jag ska plita ner ett par rader.

Men det har inte hunnits med riktigt.

Den här hösten har gått otroligt fort. Fortare än någon höst tidigare, tror jag. Helg, måndag, helg igen, måndag igen osv osv i ett märkligt hastigt tempo. Och jo, de där veckorna har givetvis fyllts med en hel del. Massor, faktiskt.

Jobbet – heltid, med tidiga morgnar och rätt sena eftermiddagar.
Barnen – som bekant två, sedan drygt fyra månader tillbaka (och för att besvara en fråga ur det jättefina läsarmail som kom igår: Den lilla rödhåriga mår fint!)
Andra uppdrag – i form av panelsamtal, en och annan föreläsning, deltagande i referensgrupp och kommunens likabehandlingsnätverk.
Bloggen… eh, nja. Fyllt schema, fylld hjärna. Det allra mesta positivt, för det funkar bra på jobbet och det funkar bra med barnen – ingen tvåbarnschock eller större svartsjuka från treåringens sida. Jag känner mig litegrann som den stereotypa farsan emellanåt, ni vet, heltidsjobb och sen gästspela käckt på kvällar och helger. Men å andra sidan, så är det ju i de flesta familjer; en jobbar, en är hemma.

Men jag har nog inte gett upp bloggen för gott. Vägrar säga att det är så.

Om jag nu skulle få energi och lite bloggmässig jäklar anamma de närmaste veckorna, vad skulle ni helst vilja läsa om? Kom hemskt gärna med frågor eller ämnen som ni tycker borde få ta plats här på bloggen framöver! Då kanske jag tänder till igen!
image image image

9 svar to “Var är jag? Vad gör jag?”

  1. SGK november 22, 2014 den 3:34 e m #

    Härligt att du skriver igen! Feministiska bloggar känns som en bristvara just nu.

    Jag vet inte om jag har några bra idéer om vad du ska skriva. Om jag själv skulle blogga skulle det bli sådant som dyker upp i tillvaron, som engagerar mig. Så reagera gärna på skolan, samhället, mediarapportering, eller så. Det blev ju jättebrett 🙂

    Det du skriver brukar hur som helst alltid vara läsvärt (känn ingen press 🙂 ).

  2. Freja november 22, 2014 den 10:40 e m #

    Åhh, så kul att höra av dig och få veta att allt är bra! Jag saknar dina inlägg, men känn ingen press!

  3. Roos november 23, 2014 den 9:44 f m #

    Vad roligt att höra från dig! 😀

  4. M november 23, 2014 den 5:25 e m #

    Fint å få veta både att du lever och att den lilla rödhåriga mår bra! Peppen med ett inlägg, men gör det du behöver och blogga först då det går. Vi väntar med spänning.

  5. Chiaki november 24, 2014 den 9:55 e m #

    Jag har också saknat dina inlägg! Roligt att höra från dig 🙂
    Jag skulle gärna läsa lite om föräldraskap, kanske nåt om hur heteronormen påverkar även homopar (kom att tänka på det när du skrev att du kände dig som en stereotyp farsa).. Gärna fler filmtips också! Ingen press, men bara några tips eftersom du bad om det!

  6. presenskonjunktiv november 25, 2014 den 8:44 f m #

    Jag skulle också gärna läsa mer om föräldraskap. Hur känns tvåbarnschocken? Hur är det att gå från att vara Mamman till att vara Den Andra Mamman? Och hur är det för Lisa att göra tvärtom?

    Och nu är minsta så liten än, men hur tänker ni angående att hon är just flicka – vad kommer ni att göra annorlunda med tanke på det? Och vad, allmänt, gör ni annorlunda jämfört med A?

  7. Åsa november 25, 2014 den 5:17 e m #

    Roligt att få ett livstecken, en tyst blogg kan ju också betyda att något är dåligt, bra att ni har det bra!
    Vad jag vill läsa? Jag tycker att du skriver bra om så mycket, dels bara om vardagen, dels om svårare saker som genus, heteronormen, skolan. Jag läser allt, men kanske genus och yngre barn ligger nära mitt hjärta om jag måste välja någonting.

  8. Ellika november 25, 2014 den 11:12 e m #

    Hej igen! Du har varit saknad. Jag önskar mig inlägg om barnkultur ur ett normkritiskt perspektiv. Gärna böcker men också barn-TV-program, musik och film. Det är så svårt är hitta vettiga saker

  9. Lilla jag december 5, 2014 den 10:34 e m #

    Hej jag gillar din blogg jättemycket! Jag undrar om du kan Skriva om hur man som elev kan säga emot när klasskompisar säger homofobiska och sexistiska saker? Jag vet inte hur jag ska säga emot och jag känner mig så ensam 😦 dom verkar inte förstå att det gör mig ledsen jag somr homosexuell skälv…

Kommentera

