Vad ska ungen heta?

14 Jun

Adrian har två bebisar i magen. Det har han deklarerat flera gånger den senaste tiden. Två stycken med varsitt namn och som sparkar när man lägger örat mot hans mage. I morse talade han om att bebisarna minsann ska dricka från hans tuttar när de kommer ut:
”Bebisen ska dricka sojamölk från den tutten!” sa han och pekade på den ena. ”Den andra ska dricka oboy här!” sa han sedan och pekade på den andra.

Vi klurar på hur vi på bästa sätt följer upp hans lilla ”graviditet” när den riktiga bebisen kommer – ska han få köpa en bebisdocka? Eller förstör det allt? För honom är det ju på riktigt!

Något annat vi funderar på just nu är namn på den kommande ungen. Visst, vi har några namn som känns mer eller mindre rätt, men med tanke på att vi den här gången inte ägnat namnletandet en bråkdel av den tid vi ägnade Adrians namn känns det aningen… orättvist. Och vanskligt! Tänk om vi missar det där namnet, liksom?

Därför frågar jag er! Ni som läser min blogg mer eller mindre regelbundet, vilka namn tycker ni skulle passa mitt barn? Peppra på!

56 svar to “Vad ska ungen heta?”

  1. Maria T juni 14, 2014 den 7:46 f m #

    Det måste vara bland det roligaste, och det svåraste, att namnge sitt barn. Känner flera, som när de fått reda på kön (oavsiktligt eller ej) bestämmer namnet. Jag kanske tycker att lite ska en hinna se barnet, och då få en känsla för namnet, men eftersom detta aldrig är nåt jag gjort kan jag rimligtvis inte ha nån stark åsikt kring det.

    Personligen tycker jag Vendela är ett underbart namn – jag var så övertygad om att jag själv nån gång skulle föda en ”Vendela” (och jag hade även andra-namnet valt). Min älskade faster hette Emmy, och visst påverkas en av att tycka ett namn blir vackrare om en känner en vacker människa som bär det namnet.
    Jonah och Martin är också två favoritnamn, fast det senare kanske känns lite väl 60/70-tal?

    • Ja, att helt bestämma innan tycker vi känns fel. Vi vill ha ett ansikte först (om än skrynkligt och rosafnasigt). Men det vore skönt att åtminstone tänka ”det eller det”. Sedan kanske det blir något helt annat. Bestämma så fort som möjligt efter födseln vill vi iaf!!

      Emmy är jättefint, det heter en av mina barndomsvänner. Vendela är aningen för vackert för mig, jag gillar nog mer rediga flicknamn (även om folk förstås tolkar namn helt olika…). Tror att det blir något kort den här gången, två stavelser.

  2. En Anna juni 14, 2014 den 8:03 f m #

    Tycker att det låter som att Adrian behöver två bebisdockor (hälsar tvillingföräldern)! Se till att han växlar bara så att inte en får all O’boy!
    Även jag som tänkte lika mkt på båda namnen kan känna att det blev orättvist. Ett namn var odiskutabelt etta i flera månader, det andra namnet kom sig av en felsägning mitt i natten när barnen var två veckor gamla. Dagen därpå gick vi ut med dem.

    • Det blir en så länge, så fasligt dyrt annars 😉 Men du har helt rätt i att han borde få två! Den ena behöver bara bakas liiite längre… eller nåt.

      Vi känner med andranamn att det blir klurigt. Adrians är klockrent, men vi har inget ytterligare namn i familjen (iaf inte pojknamn) som vi känner hundra för. Får se…

  3. presenskonjunktiv juni 14, 2014 den 8:19 f m #

    Jag älskar att tänka på och prata om namn, och har redan två flicknamn och ett pojknamn klart till bebisen som inte kommer att bli. Men jag tror att vi har för olika namnsmak för att ni ska vilja ha dem.

    • Jag är nyfiken ändåå!! Förresten har din unge ett väldigt coolt namn 👍

      • presenskonjunktiv juni 15, 2014 den 9:31 e m #

        Visst har hon! Hon är extremt nöjd själv. 😉

        Högst på listan här är Gudrun. Å, typ det tyngsta argumentet för att skaffa en unge till är för att det vore så coolt med en liten Gudrun.

        Adrian och Greta, kanske?

  4. Emma juni 14, 2014 den 8:38 f m #

    Det roligaste är nästan namnletandet/givandet. När min fru var gravid kände jag hela tiden att att barnet skulle heta Alfons. Men det hade lite att göra med om han skulle kännas som en Alfons när vi väl såg honom. Skulle ett ljushårigt barn komma ut hade det blivit Isak. Även det namnet kändes ”rätt” men så fort jag såg min unge så vände jag mig mot min fru där på opbänken och sa att det blev en Alfons. Hon kikade bort mot oss och svarade -ja det blev det.

    Häromdagen kom hon hem från jobbet och meddelade att om vi får en son till så kanske han kunde få heta Adrian.
    (Hon läser inte din blogg)

    Så mitt namn till er är därför Alfons. De namnen tycks passa ihop. 😉👍😃

    Annars är jag mycket förtjust i Toft som även det var ett högt namn på vår lista. Också Helga, Noomi och Lovis är vackra namn.

    Jag tror att ni känner när ni väl får ert barn i famnen vilket namn som känns som ”det” namnet. Och därefter känns det inte som att man missat något man inte tänkt på.

    Lycka till!

  5. Tessa i höghuset juni 14, 2014 den 10:25 f m #

    Isidor och Fredrika tycker jag om. Känns som att ni behöver ett namn med r i :-). Annars kanske Julius? Hedvig? Hedda?

  6. Hanna juni 14, 2014 den 10:41 f m #

    Hej, och tack för att du förgyller min dag med välskrivna ögonöppnare.

    Jag läser allt du skriver här, men tycker det är supersvårt att förutspå vad du skulle kunna gilla. Följande är några namn som fanns med på min egen namnlista, och som jag tycker klingar trevligt tillsammans med Adrian:

    Edith, Ines, Samuel, Konrad, Jonatan, Vera, Ava, Amanda, Alfred, Einar.

    Lycka till!

    Ps. Tycker dockidén var toppen! En docka kan ju också vara högst verklig för ett barn 🙂

    • Tack själv för att du läser och kommer med tips! Tycker du har ringat in vår smak väl dessutom 🙂 Ines och Edith är två favoriter. Vera om det inte vore upptaget. Einar tycker jag är coolt, men min fru ratar. Finns många fina namn… svårt att bara välja ETT som tilltalsnamn…

  7. Erica juni 14, 2014 den 11:06 f m #

    Elliot! Har tyckt att det är det finaste namnet som finns sen jag var kanske 10. Är 21 nu 🙂
    Ps. Tack för din fantastiska blogg! Det är första gången jag kommenterar här, men har väl läst ett år kanske 🙂

  8. Frida juni 14, 2014 den 3:09 e m #

    Jag älskar namn! Har en lista med olika namn (Adrian finns faktiskt med på den!) där jag skriver upp namn jag tycker är fina. De flesta är dock lite udda och engelska/amerikanska. Cirka, Felix (unisex), Idina, Isaac (eller Isak om man vill vara supersvensk) är väl de som passar bra till just Adrian. Jag längtar till er bebis kommer så att jag får reda på vad hen kommer heta! Superkul.
    På tal om bebisar så hittade jag inatt detta (http://minasannaord.com/2013/06/26/svar-pa-fler-av-era-fragor-om-homosexualitet-och-foraldraskap/#comments) inlägg.
    Jag personligen vet inte riktigt vad jag har för sexualitet (har liksom aldrig tänkt på det förrän nu), men det känns som om det drar mot “homo-hållet”. Har hela mitt liv velat ha många barn (minst tre) och har nu på senare dar tänkt att ganska gött om man är homo då man kan turas om att föda barnen (är rädd för förlossningar). Tittar rätt mycket på tv och film och de flesta utspelar sig i USA. Där känns det som om det inte riktigt finns några “krav” om man vill inseminera, men så hittar jag ditt inlägg om att man max får ha två barn!? Så klockan två på natten när jag läser detta bryter jag ihop totalt (känns lite bättre nu i dagsljus). Jag har läst runt lite på olika sjukhus om inseminering och där står det “inga gemensamma barn” som krav.
    Det jag vill komma fram till med min kommentar är om du vet om det bara gäller i Stockholm detta med två barn? Vet du om man kan ha fler barn om man inseminerar utomlands (följdfråga: det är väl jättedyrt?)? Jag vill inte bara ha ett barn, och helst (!) fler än två, men nu känns det rätt jobbigt om jag ska vara ärlig.

    • Felix är superfint men upptaget i släkten! Isak hade vi på listan, men nu leker Adrian rätt ofta med en Isak just.

      Angående många barn: Inseminerar man i Sverige, med hjälp av landstinget, är det max två barn som gäller. Vissa landsting låter en inte ens göra syskonförsök, utan efter ett barn får man söka sig utomlands. För oss blev det inte så dyrt eftersom Adrian gick på högkostnadsskyddet (sjukt men så är det) och min fru blev gravid på första försöket (9500 kr). I Danmark tex kostar det typ 7-8000 per försök tror jag, vet inte på andra ställen. Sedan finns ju andra sätt att fixa sperma på, bekanta eller beställa hem (tycker jag verkar skumt visserligen…). Vi är dock väldigt nöjda med Huddinge, schysst bemötande och nu har vi snart två barn liksom! OM vi skulle vilja försöka få ett tredje är det Danmark som gäller. Jobbigt med det är ju dock att barnet måste närståendeadopteras av den icke-födande. Här inom Sverige behöver vi bara skriva på ett par papper så blir båda föräldrar.

  9. Catrin juni 14, 2014 den 7:03 e m #

    Cornelis, Noelia, Inez, Salvatore… det är mina tips på vackra namn.

    • Gillar Ines med s, finns i topp på listan 🙂 Cornelis är också schysst, fast det känns som att det bara finns (fanns) en.

      • Catrin juni 15, 2014 den 9:21 f m #

        Haha… Cornelis ville jag döpa mitt barn till om d vlev en pojke men nu vart det en tjej och nästa tjing på namn har sambon…

      • Aha! Nä vi måste vara helt överens båda två, ingen förtur för någon!

      • Catrin juni 15, 2014 den 9:26 f m #

        Hehe vi gjorde så att jag fick ha slutordet för första barnet och om vi skulle ha ett till fick sambon slutordet. Jag råkar veta att hen gillar killnamnet Vincent så antar att det blir det i tilltalsnamn… Även om jag kan lobba för Cornelis o hålla tumme, haha!

  10. januaritilldecember juni 14, 2014 den 7:22 e m #

    Vi har haft helt olika strategier till våra tre barn. En hade sitt namn spikat redan innan han låg i magen och det var inte förhandlingsbart, en fick sitt namn direkt efter födseln eftersom det syntes tydligt på honom vad han hette, och en var flera månader gammal innan vi helt bestämt oss. Fyran (som troligen aldrig kommer) ska heta Ferdinand.
    Namnförslag till er; Harry, Wilfred, Sam, Agaton, Moses, Gordon, Finn, Holger, Justus, Laban, Nore, Ossian, Ruben, Tom, Åke, Sakarias, John, Kaj, Nilas.
    Ah, finns ju hur många namn som helst. Kolla släktträd och almanacka. 🙂

  11. Vigdir juni 14, 2014 den 9:53 e m #

    Jag brukar alltid föreslå samma namn till alla väntande föräldrar, men hittills verkar ingen ha nappat. Men på 1800-talet någon gång gav ett föräldrapar sin dotter namnen Balzara Trollhätte Slussverk – byt till Balzar om det blir en pojke, de övriga namnen känns ganska unisex. En annan familj gav sin dotter namnen Svea Göta Kanal. Men jag gissar att även ni kommer rata mina eminenta förslag. 😉 Jag har fler förslag som gör ert barn unikt, vad sägs om det fornnordiska Gjauvlag? Eller Svantepolk?

    Men alldeles på riktigt dök namnet Elsa upp i huvudet, tycker det passar utmärkt med Adrian. Eller Selma. Eskil är också fint, liksom Joar.

    • Haha, åh jag är ledsen men inte heller jag nappar på dina första förslag… Elsa är definitivt ett trevligt namn, men aningen uttjatat. När vi fick Adrian hade vi faktiskt aldrig träffat någon Adrian, men när han sedan började förskolan fanns två till på samma avdelning, snopet! Nu är han dock unik igen 🙂

      • Vigdir juni 16, 2014 den 10:03 e m #

        Attans att ingen gillar mina vackra namnförslag 😉

        Elsa är förresten riktigt ovanligt häromkring, den enda lilla Elsa jag känner bor i Stockholm, där det tycks vara vanligare.
        Ruben vet jag en liten kille som heter, det gillar jag på riktigt.

      • Ruben är inte så pjåkigt faktiskt, men tror inte vi kommer välja namn som börjar på R… släkten är skånsk och kalmaritisk.

    • Eskil är oväntat fint.

  12. My juni 14, 2014 den 10:56 e m #

    Aste, Alve, Frode, Torun, Gustava tycker jag är fina namn som passar till Adrian

  13. Emma - Hörselresan juni 14, 2014 den 11:23 e m #

    Åh namn, lika kul som det är svårt! Av någon anledning tyckte både jag och maken att flicknamn var mycket lättare än pojknamn. Första barnet blev en flicka och namnet Zoë var klart redan innan hon föddes (hade hon varit en han hade det varit knivigare…). Andra barnet blev en pojke, en pojke som var namnlös i två veckor tills en dag vi båda fick en uppenbarelse-light och landade i det eminenta namnet Henry. Mina förslag blir därför Zoë och Henry.

    • Coola namn som passar ihop! Båda passar ju visserligen vårt efternamn alldeles ypperligt, men det är inte riktigt är vår stil. Jag tycker flicknamn är svårare pga det finns många fler fina! Pojknamn finns det inte lika många, och därför lättare att välja 😉 Adrian fick sitt namn efter ett dygn.

  14. Tanja o kattskurkarna juni 15, 2014 den 12:53 e m #

    Namn är kul men svårt! Föreslår Erland, Ture, Katja, Ester, Frida, Kaj, Vega, Harald… Eller varför inte mitt eget eminenta namn, Tanja!

  15. Ellen juni 15, 2014 den 8:06 e m #

    Åh, rolig fråga att svara på, nu ska jag namnbomba dig här 🙂 Mina namnförslag: Ingrid, Vanja, Rafael, Ronja, Tesevs, Rut, Virja, Virma, Estrid, Astrid, Alve, Selma, Cleo, Rasmus, Vimar och Fritiof. Kanske något som du gillade i alla fall!!

  16. Emma juni 16, 2014 den 10:18 f m #

    Ett par förslag: 🙂
    Florentin, Franklin, Gabriel, Ludvig, Lorens, Marinus, Jeremias, Imre, Nathaniel
    Esther, Judith, Edith, Elvira, Hedvig, Sigrid, Siri, Femke, Asta, Vera, Simone

  17. Linn juni 16, 2014 den 10:43 f m #

    Älskar namn! De barn jag förmodligen aldrig kommer att skaffa ska heta Sol och Måne, älskar såna hippienamn! Mina förslag till er är Love (unisex), Freja, Ronja, Vidar, Arvid, Elsie (min farmors fina namn), Saga, Turid, Jorunn, Harry, Ivar. Lycka till med namngivningen! 🙂

  18. Hannah Gånge juni 16, 2014 den 1:29 e m #

    Vår första son hade hetat Bastian i många år i mitt huvud, bestämde det för många år sen att om jag får en pojke så ska ha. Heta Bastian. Sambon hade inget att säga till om 🙂 sen heter han Rohan efter sambons lankesiska namn (är adopterad) och Olof efter min farfar. Lillebror heter Otto och det var bestämt innan han kom. Det namnet var nog det enda som vi båda gillade. Vi var inne på Adrian också, men kändes lite likt BastIAN på båda. Han heter också Rohan Gunnar som är släktnamn på sambons sida och sen ville jag ha med min morfars namn Lennart. Han får fyra namn stackarn! 🙂
    På min lista står, Kaj, Allan, Linnea, molly, Cajsa.

    • Ja, vi gillar ju Julian, men tycker det blir lite väl rimmigt. Kanske som andranamn! Adrian har bara ett andranamn, känns lite orättvist om syskonet får två 😉 (jag var alltid avis på mina syskon som hade två andranamn och jag bara ett…) Tycker att Kaj vore schysst ihop med era barns namn, eller Cajsa.

  19. Den där vikarien juni 16, 2014 den 2:55 e m #

    Tycker att Levi är ett fint namn (kan bero på att systersonen heter så och han är alldeles underbar hehe. Han ska för övrigt ska få boken du tipsade om i “sommarpresent”).
    En helt annan fråga, är det inte svårt att som lärare komma på namn? Du måste ju ha ett ansikte på de flesta vanliga namn?

  20. Fina Elsa juni 16, 2014 den 3:43 e m #

    Visste inte att ni skulle ha en till!!! Grattis så väldans!!
    Tycker Nickolas är snyggt!

  21. Åsa juni 16, 2014 den 6:02 e m #

    Vilma, Edvin, Felix, Lo, Moa, Ilja, Enna, Love, Klara. Det finns så många fina namn. Vi hade ett på lut men ville inte bestämma oss innan vi sett barnet, sedan funderade vi några veckor innan vi slog fast det. Nu i efterhand hade jag kanske valt ett annat namn om jag hade vetat att det vi valde var den årskullens populäraste pojknamn.

    Lycka till med ert andra barn, hoppas att hen inte vill ut för tidigt.

  22. Annika juni 16, 2014 den 10:42 e m #

    Namn är kul men svårt! Jag är inte så förtjust i när syskonnamn har samma begynnelsebokstav, jag vet inte varför riktigt men kanske för att jag börjar tänka på valpkullar..
    Adrian och… Oliver, Didrik, Gideon, Melker, Teodor.
    Adrian och… Minea, Hedda, Ebba, Desirée, Rebecka
    Så, där kom mina förslag. Blir spännande att läsa om vem som till slut kommer!

  23. Cissi juni 16, 2014 den 10:47 e m #

    Sigrun eller Siri tycker jag är fint! Eller Ellen. Robin tär också fint. Vad kul med namn! Har inga egna barn, tycker att det är jobbigt nog att namnge ev hus- eller gosedjur. Jag vet att mina föräldrar (som har väldigt nordiska namn) medvetet valde internationella namn till mig och min syster. jag vet inte vad ni har för strategi där… Lycka till!

  24. presenskonjunktiv juni 17, 2014 den 6:59 f m #

    Så ett tvåstavigt namn som börjar på en vokal, men inte A, och gärna med ett R i mitten. Nu börjar vi ju komma någonvart.

  25. presenskonjunktiv juni 17, 2014 den 7:01 f m #

    Ingrid. Förstås.

  26. presenskonjunktiv juni 17, 2014 den 8:28 f m #

    Indira? Iker? Japp, jag gillar ramar att förhålla mig till och hålla mig inom.

  27. presenskonjunktiv juni 17, 2014 den 8:29 f m #

    Varning för cisnormativitet: Förresten. Jag trodde att en av anledningarna till att vi ville veta kön på bebisen var att det skulle vara lättare att välja namn, men nu tror jag snarare att det var för att vi skulle slippa förälska oss i ett namn som vi sen inte ville använda.

    • AnnikaW juni 19, 2014 den 8:59 e m #

      Spännande detta med namn! Har hållit på hela våren med att sms-bomba en kompis som är beräknad till i morgon. Några av mina favoriter är Elvira, Saga, Siri, Isak, Nicholas. Tycker nog att Isak och Elvira passar bäst ihop med Adrian.

  28. Den andra mamman juni 19, 2014 den 9:36 e m #

    Elvira är superfint! Hälsa det till din fru! 😉

Lämna en kommentar