Bloggdesign och blaj

20 Maj

Att läsa vilka ni som läser min blogg är har varit hur skoj som helst. Ni är så många, och ni verkar så trevliga och intressanta! Alla era bloggar kommer jag väl tyvärr inte hinna besöka, åtminstone inte på studs, men om det är någon annan som är på jakt efter bloggtips nu: Dyk in och läs, där finns mycket att hämta!

Flera av er skriver att ni uppskattar inlägg om hbtq-världen, om normer utifrån sexualitet, om livet i en regnbågsfamilj. Och jag har känt att jag kanske skrivit för lite om detta, åtminstone i perioder. Det finns så vansinnigt mycket jag vill skriva om, och vips dyker något spännande upp som behöver ventileras på en gång… men vi får se, kanske blir det fler ”lesbiska inlägg” framöver. Tittar jag i sökstatistiken så är det ju dessutom onekligen mycket populärt, det här med det lesbiska:

lesbisk

Att folk undrar om inte Petra Mede är lesbisk blir jag inte särskilt förvånad över; hon är snygg, hon är cool, hon är självständig, hon är rolig. Lesbisk, med andra ord. Maria Sveland – inga konstigheter där heller: arg, feminist, humorlös. Jonas Gardell..? Nä, den gick jag bet på, och likaså den lesbiska rakningen. Det enklaste svaret: Vi rakar oss inte! Nej, nu skojar jag faktiskt, tro det eller ej – och jag kan för övrigt erkänna att jag själv frågat google om Petra är lesbisk, fast det var ett tag sedan.

Vad jag också ville säga med detta lilla extrainlägg är att jag just nu håller på och försöker fixa med min bloggdesign. ”Less is more”, kommenterade ett par av er häromveckan, och det har ni ju egentligen rätt i, men jag känner att jag behöver lite färg. För jag är liksom färg. Nu testar jag en helcrazy bakgrund med ränder och färger hit och dit, och om någon får ont i huvudet är det bara att säga till. Jag lär testa några olika den närmsta veckan…

8 svar to “Bloggdesign och blaj”

  1. Helena maj 21, 2013 den 8:20 f m #

    Jag gillar att det är mer färg nu, men det är två saker jag noterar. När man scrollar på sidan när man läser texten (när jag sitter vid datorn) flimrar ränderna på sidorna, vilket gör i alla fall mig lite yr. Dessutom försvinner nästan texten som ligger till höger om brödtexten (alltså ”Senaste inläggen”, ”Kategorier” osv) pga att färgerna är så skarpa att det inte blir tillräcklig kontrast mellan svart/grått och färgränderna.

    • Sant, jag märker också det. De flesta bakgrunderna som finns att välja på är jäkligt plottriga, men enfärgat kändes också lite trist. Jag pular vidare när jag hinner 🙂

      • Helena maj 21, 2013 den 10:49 f m #

        Jag blev lite inspirerad av folks designändringar (det verkar vara något av en trend just nu), så jag kände ett behov av en uppdatering av min egen 🙂 Jag ska känna efter ett tag och se hur det känns.

      • Åh, nu måste jag in och kika!

      • Helena maj 21, 2013 den 3:17 e m #

        Om det går att göra så att ränderna är stilla när man bläddrar i texten skulle det funka. Det är när ränderna rör sig tillsammans med texten som jag upplever att det blir flimrigt.

      • Nu står ränderna stilla! Får se om jag får några fler kommentarer på det… Texten i kanten syns ju fortfarande lite dåligt. Jag inväntar experthjälp från LD 🙂

  2. Linn maj 21, 2013 den 1:24 e m #

    Jag tycker att de färgglada ränderna är superfina! Jag håller dock också med om att texten till höger blir lite halvsvårt att läsa, du kanske skulle testa att göra den texten ljusare för bättre kontrast? Bara en tanke, det kanske skulle bli jättekonstigt 🙂

    Och ja tack för fler hbtq-inlägg i framtiden! För mig som ung, singel, (frivilligt) barnlös, heterosexuell kvinna är det jätteintressant att läsa hur du ser på livet, samhället och skolan, och jag tycker det är kul att vi tycker så lika om det mesta! Fortsätt med bloggen på precis vad sätt du vill, den är jättebra! 🙂

    • Jag gillar också ränderna – eller framför allt färgerna – men håller med om att det blir lite tokigt med kategorierna osv… Dock ska jag få lite hjälp inom kort och hoppas det ska bli finfint 🙂

      Och tack!!

Lämna en kommentar