Sånt som man tänker på och tampas med som (blivande) regnbågsförälder

12 Maj

Just ja, det har jag ju glömt att berätta: Jag blev juridisk förälder till vårt ofödda barn i fredags! Eller, jag blev nog inte riktigt det. Men kanske? Det var lite oklart kan man säga, eftersom personen på Familjerätten inte hade den blekaste aning om någonting vad gällde samkönade par. Ni vet, det var ju ändå bara nio år sedan insemination för lesbiska par blev tillåtet i Sverige, lesbiska par har bara skaffat barn ihop sedan typ forever men hon hade visst ingen koll. Men det är lugnt, vi är vana att vara övningsexempel. Och att vi som gift lesbiskt par tvingas igenom en procedur som gifta heteropar slipper, det… är ju bara heeelt okej det också. (INTE.)

Nåja. Någon typ av papper fick vi i alla fall skriva på som skulle styrka att jag just nu är ”kvinnan” och senare avancerar till att bli ”föräldern”, medan min fru är ”modern” mest hela tiden. Tjoho! Förra gången var det tvärtom! Dock kunde vi inte fylla i allt än eftersom barnet är ofött, inte har någon födelsevikt och sådant (konceptionstid, ni vet – att vi har stenkoll på när barnet blev till means nothing to them), så vi får väl se hur mycket ”förälder” jag egentligen blev efter den där turen till Familjerätten… Suck.

Hur som helst är vi snart i vecka 34, efter aftonens MVC-besök vet vi att bebisen fortfarande ligger i säte (och att det alltså är dess huvud som stångar mot min frus lungor emellanåt) och vi kan ännu inte alls fatta att det snart ska komma en bebis. När fattar man sånt? Kanske kan ett avsnitt ”En unge i minuten” råda bot på det? Samt lite mysläsning av alla härliga vänta barn-böcker som tycks äääälska att exkludera oss: image (Värsta sorten: Den som påstår sig vara inkluderande, men sedan gör precis tvärtom. Snälla, var ärliga istället och SÄG att ni riktar er till heteropar. Eller gör en regnbågsedition av boken. Eller, som sagt, så gör jag det. Någon gång, när jag hinner.)

Förresten. Om vi stör oss på att osynliggöras i vänta barn-lektyr och att utgöra övningsexempel för Familjerätten så kan ni ju bara GISSA hur mycket den här familjen stör sig på rådande lagar. Kära nån. Att dessa förlegade, diskriminerande lagar inte bara kan upphävas…

6 svar to “Sånt som man tänker på och tampas med som (blivande) regnbågsförälder”

  1. susitar maj 12, 2014 den 9:55 e m #

    Haha, den där bilden med boksidorna… va fan? Där tänkte man inte långt.

  2. Rebecca maj 13, 2014 den 12:41 e m #

    Min tjej låg också i säte, vände sig aldrig, trots två vändningsförsök, så hon fick ploppa ut med kejsarsnitt. Gick jätte bra och hon är fantastisk!
    Lycka till!

    • Ja, blir det kejsarsnitt är det givetvis inte hela världen! Är mest orolig i så fall över att läkningen ska ta tid och över att hon inte kommer kunna bära vårt äldre barn på flera veckor osv. Men samtidigt skönt att veta prick när ungen kommer vid snitt ju 🙂 Tack! PS. Hur var vändningsförsöken..?

  3. Hannah maj 13, 2014 den 12:53 e m #

    Vi var nere på soc igår och skrev på papper igår så min sambo blev juridiskt far till vår son. Vi är ju inte gifta, känns väldigt förlegat tycker jag…

    • Verkligen gammaldags! Och det skapar ju en juridisk osäkerhet för barnet, ifall något skulle hända dig! Så visst är det sjukt hela alltet. Men blir extra sur när heterosexuella som gifta gäller under andra premisser än gifta homosexuella par…

  4. Hannah maj 14, 2014 den 6:50 f m #

    Vi fick göra ett akut kejsarsnitt, Otto kom aldrig ner och efter10 timmars intensivt värkarbete från första värken så ville läkaren ta ut honom. Allt gick bra, men det var jobbigt efter för jag hade riktigt ont. Nu efter en månad är det helt ok, men jag får ju inte bära äldsta sonen. Man får hitta på fiffiga lösningar, tex att klättra upp själv i matstolen, han fåranvända pall när han ska ner i spjälsängen mm. Sambon var hemma sina 10 dagar och eftersom det var påsk blev det drygt två veckor och sen tog han ledigt en vecka från jobbet just för jag var snittad.

Kommentera

