Flatfilmsfredag – vecka 24

21 Mar

Jag läste just en härlig krönika av Emma Knyckare, som handlar om att hon är så in i bänken trött på all den manliga vänskapen vi bombarderas med i tv, och kom då att tänka på att motsatsen till manlig vänskap torde vara kvinnlig kärlek (eller?!). Och eftersom det är FREDAG och jag dessutom totalt missade att flatfilmstipsa er förra fredagen (fy skäms) så tänkte jag göra det nu. Flatfilmsfredag it is! Den tjugofjärde i ordningen, så bak i arkivet och nosa, hörni.

Idag blir det en film som bara gjorde mig så himla glad. Alltså, särskilt ”lättsam” är den inte till att börja med (något som jag felaktigt tutade i min fru när vi bestämde oss för att titta på den för ett par veckor sedan), men kärlekshistorien som gestaltas är så fin och okomplicerad. Jag gillar filmen, och kommer vilja se om den fler gånger:KATHY_dvd.indd”Unterwegs mit Kathy K” lyder den tyska titeln, men det är en engelskspråkig film med bl.a. Laura Harring från ”Mulholland drive” i huvudrollen (den har jag nog aldrig skrivit om, för övrigt). Harring spelar hemmafrun Anora som lever tillsammans med en riktigt överjävlig förtryckare till man och deras två tonårsbarn, lika förtryckta de. Så flyttar Imogene Cochran, försäljare av Kathy K’s skönhetsprodukter och spelad av Jill Marie Jones, in i huset intill och hon får Anora att för första gången någonsin blomma upp som människa. Vänskapen utvecklas till kärlek, och när maken upptäcker detta uppstår naturligtvis en konflikt – vilken leder till att han mördas…

Resten av filmen handlar om hur Anora, Imogene och barnen måste göra sig av med liket och hur relationerna dem emellan genom detta utvecklas och växer sig starkare. Jag kan förstås inte låta bli att dra en parallell till Dixie Chicks fantastiska låt ”Goodbye Earl”, vilken jag länkade till i ett tidigare inlägg.

Så, se till att beskåda denna film nu och recensera i kommentarsfältet! Det är även helt okej att önska/tipsa om filmer, det vet ni va? Nu ska jag fortsätta återhämta mig efter första arbetsveckan (1. jag överlevde 2. det var roligt) samt hämta min älskade unge på förskolan. Nästa vecka återser ni mig på LR-bloggen ”Det öppna klassrummet”, missa inte detta. Trevlig fredag!

 

 

5 svar to “Flatfilmsfredag – vecka 24”

  1. L mars 21, 2014 den 4:30 e m #

    Hej! Kollade igenom arkivet och det verkar inte som om du skrivit om I Can’t Think Straight och Elena Undone. Kanske har du redan sett dem eller hört talas om dem, men jag skulle verkligen vilja läsa vad du tycker om dem! I Can’t Think Straight är en personlig favorit, kanske för att den kom ut precis när jag började fundera över min egen sexualitet och desperat behövde hitta filmer att känna igen mig i, haha.

    • Tack för tipsen! Har hört talas om Elena undone men inte sett någon av dem. Ska kolla upp!

    • sansigma mars 24, 2014 den 4:26 e m #

      Ha, jag tänkte själv tipsa om I Can’t Think Straight, tycker den är fantastisk. Jag får istället tipsa om en annan favorit från min sida, nämligen Saving Face av den kinesisk-amerikanska manusförfattaren och regissören Alice Wu. Väldigt rar film.

  2. Roos mars 22, 2014 den 3:40 e m #

    Åh blir alltid så sugen på att se många av de filmer du tipsar om, men i många fall är de svåra att hitta nånstans. Finns det nån webshop du brukar hitta mycket eller är de flesta från Berlin? Ska söka lite till (hittade denna på tyska amazon) men om du har nåt bra tips på sida som har många glasfiber vill jag gärna veta!

    • Flera av filmerna har jag hittat på cdon och discshop, rätt många i min favoritbutik Saturn i Tyskland (lite svårt att åka dit kanske…) och av och till har några funnits på netflix. Ibland finns de ju utlagda på youtube (ett tag iaf…) och annars, tja, den mindre lagliga vägen. Sånt kan dock inte jag, haha. Är lite småtaskig mot er som bara tipsar utan att ge besked om vad filmerna finns, borde kanske länka till lämpligt inköpsställe 😉 Vissa välsorterade videobutiker kan ju faktiskt ha en och annan också…

Kommentera

