Inlägg i genusdebatten från min kloka syster

27 Mar

image

Jag kan inte annat än hålla med ovanstående uttalande och vara otroligt glad att min syster kommer förgylla socionomyrket med sin klokhet inom ett par år. Att se mitt barn – min son – som en fara för sig själv och samhället skulle vara väldigt korkat, men om vi blint litar på att våra handlingar styrs av biologiskt kön, ja, då borde det innebära att vi med söner räknar med att det förmodligen kommer gå åt skogen åtminstone för vissa av dem förr eller senare.

Många ”genusmotståndare” tror att genustänk handlar om att förbjuda pojkar att leka med bilar, att flickor inte får bära klänning och att vi alla ska bära beige kroppsstrumpa och kalla varandra ”hen” bara för att. Och jag säger det igen: Genusmedvetenhet handlar inte om att förbjuda, det handlar om att tillåta, att erkänna att vi alla är olika och dessutom att belysa och ifrågasätta sociala könsnormer som riskerar begränsa eller rentav stigmatisera personer av ett visst kön genom att till exempel, som min syster tar upp ovan, förvänta sig att pojkar ska klara sig sämre i skolan eller bli kriminella.

Behandla barn som individer istället, och stötta alla i att klara skolan, att få en god självkänsla och att respektera andra människor, för att så långt som möjligt undvika att någon hamnar i trubbel eller känner behovet att hävda sig på ett sätt som skadar andra.

Släpp fixeringen vid den beiga kroppstrumpan, för sjutton.

image

10 svar to “Inlägg i genusdebatten från min kloka syster”

  1. Lisa - MondoCane mars 27, 2013 den 2:27 e m #

    Det verkar vara en genomgående trend med genusmotståndare att de står emot något som inte är genus. Jag vill inte heller att ungarna bara skall ha bruna säckvävskläder, jag vill att min son skall ha kläder i blått, grönt, gult, rött, rosa, lila, orange, precis som jag skulle vilja ha min icke-existerande dotters kläder i samma färger. Detta att klä ungarna i uniformt trista färger är ju genusmotståndarnas grej, med sina skittrista pojkkäder i marinblått, svart och grått. Det går ju inte att hitta annat i de flesta klädbutiker (obs! generalisering), och köper jag sonens kläder på flickavdelningen är de smalare i storlekarna. Varför är det så viktigt att det finns könskännetecken på bebisar och spädbarn?

    • SannaM mars 27, 2013 den 7:25 e m #

      Jamen eller HUR! Hur kan de komma och påstå att VI vill att alla ska se likadana ut – när det är precis tvärtom. Är det mångfald att halva befolkningen är marinblå (med matchande snopp) och andra halvan rosa med spets (och matchande snippa)? Eh nej. Och att ens komma med argumentet, som vissa faktiskt gör, att ”genustjafs” skulle skapa fjollor och transor, det är värst av allt. På ett sätt hoppas jag att dessa människors barn visar sig vara just trans – men sedan ångrar jag mig, för det skulle bli förbannat synd om barnet.

  2. Calle mars 27, 2013 den 4:04 e m #

    Som http://evailivsrummet.wordpress.com/ skrev en gång:
    ”Män som grupp är något av ett riskprojekt.”

    • SannaM mars 27, 2013 den 7:26 e m #

      Haha, hur känns det att vara ett riskprojekt? Living on the edge för jämnan… (eller nu bara fördomsfullt tippar jag att du är man bara för att du heter Calle, sorry :-S)

      • Calle mars 27, 2013 den 7:30 e m #

        Haha! Du är verkligen fördomsfull! Jag är kvinna. Och heter Calle. På riktigt! 🙂

      • SannaM mars 27, 2013 den 7:31 e m #

        Du ser! Även solen har sina fläckar! 😀 (men jag hel- eller åtminstone halvgarderade mig genom parentesen – inte helt förtappad alltså!)

      • Calle mars 27, 2013 den 7:36 e m #

        Eftersom Calle inte är det vanligaste namnet bland kvinnor i Sverige (det är jag och en till tror jag) så har du min fulla förståelse. Du är härmed förlåten. 🙂
        (Liite kul tycker jag också att det är att förvirra folk..!)

      • SannaM mars 27, 2013 den 8:08 e m #

        Det förstår jag, och det får du hemskt gärna göra! Det behövs fler människor som förvirrar i den här världen 🙂 Och tack, känns skönt att du inte är ond på mig.

  3. Ett tigerliv mars 27, 2013 den 8:48 e m #

    Kloka ord, det verkar ligga i släkten hos er! 😉

    • SannaM mars 27, 2013 den 8:57 e m #

      Äsch då, det är min lillasyster – du vet, jag har hjärntvättat henne 😉

Kommentera

