Mördarrobotar är coola, Barbie är fjantig och det är tjejer också för den delen

16 Jul

Igår föreslog ett par av er att jag borde skriva en barnbok. Jag ler lite förläget och tackar för förtroendet, eller vad jag ska säga, och visst har jag tänkt tanken (storhetsvansinne är ju mitt andranamn). Dock vet jag ärligt talat inte om jag kan komma på bra barnberättelser, eller för den delen uttrycka mig barnanpassat utan att det blir bebisspråk av det hela. Inte en helt enkel konst, även om det kan verka så.

Så igår kväll inför läggningen drog Adrian fram en ny bok ur bokhyllan och jag halvt dog. Skrivs verkligen sånt här nu för tiden? Och nog sjutton borde vem som helst kunna skriva något bättre än det här – även jag?
image
image
image
image
Jag minns själv att jag skrattade förtjust åt Sune-böckerna i lågstadieåldern, och som bekant råkar Adrian för tillfället gilla att titta på ”Sunes jul” men alltså… Detta är inte roligt. Inte det minsta. Alls. Över huvud taget.

Så kanske. Någon gång i framtiden då jag plötsligt har tid över och idéerna flödar över mig – då kanske jag ska testa på att författa en barnbok. Men innan dess får gärna någon av Er ta det ärofyllda uppdraget i er hand!

7 svar to “Mördarrobotar är coola, Barbie är fjantig och det är tjejer också för den delen”

  1. Freja juli 16, 2013 den 9:52 e m #

    De böckerna bojkottade jag, sexistisk skit!

  2. Nina Ruthström (@Ninaruthstrom) november 5, 2013 den 9:12 f m #

    Det är helt vansinnigt att förlaget Rabén och Sjögren (för det är väl de) väljer att ge ut sådan sexistisk smörja. Jag blir arg!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Att klä sina barn enligt normen är också ett statement – och ett än mer skadligt sådant | mina Sanna ord - augusti 14, 2013

    […] läsning: Mördarrobotar är coola, Barbie är fjantig och det är tjejer också för den delen Om idoldyrkan, genus och […]

  2. Ett genusinlägg, helt enkelt | mina Sanna ord - oktober 13, 2013

    […] Alla böcker av Sören Olsson och Anders Jakobsson till exempel (ett vidrigt exempel hittas här), för att inte tala om de gamla Jan Lööf-böckerna som förutom att de helt och hållet saknar […]

  3. Vill du ha ett jämlikt samhälle? Sluta då häng upp dig på ”biologi”! | mina Sanna ord - mars 10, 2014

    […] snippan avgör vilken sida av kläd- och leksaksbutikerna du ska välja, barn som lär sig att tjejiga saker är fjantiga och att killiga saker är coola. Och så […]

Kommentera

