”Varför tänder alla tjejer på bögsex?” – om att vända lite på steken i svenskundervisningen

4 Feb

Mina åttor läser just nu två gemensamma skönlitterära böcker: Jonas Gardells ”En komikers uppväxt” i den ena klassen (denna helt fantastiska bok!!!) och ”Förföljaren” av Magnus Nordin i den andra. Utan att skämmas erkänner jag villigt att Gardells bok i min värld vinner över klichédeckaren, men det känns schysst med två helt olika typer av böcker – de flesta eleverna gillar någon av dem.

Som vanligt i en klassisk ungdomsroman, vilket ”Förföljaren” trots sina deckardrag ändå är, så avlöser klyschorna varandra. De duktiga flickorna blir kidnappade och mördade av de farliga pojkarna, och det är den ultrareko svärmorsdrömmen som blir hjälte på slutet. Dessutom innehåller boken ett avsnitt då pojkvännen (och rockmusikern) ska ligga med sin tjej, och eftersom det är hennes första gång är hon förstås lite nervös – något som löser sig då han (efter att ansvarsfullt ha ordnat fram en kondom) är så försiktig så, och hela hennes sexualdebut blir hur mysig som helst. Därefter följer en scen där kompisgänget sitter på ett café och en av killarna tycker att de två tjejerna borde hångla, för det skulle vara så himla hett, fniss och suck, ”är ni inte ens lite bisexuella?”, ”varför tänder alla killar på tjejsex?” osv osv.

Och alltså puh! Kan man läsa sånt här med sina högstadieelever? Jo, det kan man väl, men inte utan att ta upp det för diskussion, eller? Jag kan verkligen inte göra det – för ungdomarna tycks ju inte ens märka vad det är som pågår i de där sekvenserna. Inget att ens rycka på axlarna åt. Är dessa bilder självklara för dem?

Det är inte helt lätt. Att upptäcka och ifrågasätta väl inpräntade kön- och sexualitetsnormer är inte lätt, särskilt inte när man är 14 år och mitt inne i att skapa sin egen identitet, oftast till stor del kopplad till just kön och sexualitet.

Och för mig att ställa rätt frågor på ett sätt som ungdomarna förstår är inte heller lätt.

Idag valde jag att läsa upp hela scenen om det uteblivna lesbiska hånglet för dem, fast jag bytte ut tjejnamnen mot killnamn och tvärtom. Och då händer det något! När Andrea ber Jack och Samuel att hångla upp varandra för att det är så himla hett, och Jack ställer frågan till Andrea varför tjejer jämt tänder på bögsex – då blir det bara jätteknasigt, pinsamt, fnissigt, för något sådant har de ju aldrig hört talas om! Och plötsligt blir självklarheten i att de två tjejerna skulle hångla med varandra för killens skull inte lika självklar längre; det blir istället rätt löjligt och konstigt.

Jag vet inte om jag fick alla med mig, och jag vet inte om jag lyckades få gruppen att se vad som faktiskt händer runtomkring dem, i böcker, på film, i verkligheten, gång på gång varje dag. Men jag lyfte i alla fall frågan, jag synliggjorde normen och hjälpte kanske samtidigt någon att våga hantera verkligheten på ett annat sätt…

7 svar to “”Varför tänder alla tjejer på bögsex?” – om att vända lite på steken i svenskundervisningen”

  1. celling februari 4, 2013 den 9:20 e m #

    å, vad glad jag blev att läsa det här inlägget!

    • SannaMac februari 4, 2013 den 9:26 e m #

      Vad roligt att höra! Hoppas jag lyckades göra någon elev lite extra glad också…

  2. Lo februari 6, 2013 den 6:33 e m #

    Som ung heterosexuell kvinna som faktiskt tycker att det är rätt hett med killar som hånglar och som dessutom under tonåren vuxit upp med en umgängeskrets där olika typer av sexualitet som bryter mot det förväntade har varit relativt okej så tycker jag inte att den omvända scenen låter så konstig eller märklig, inte märkligare än originalscenen iaf. Sen är det såklart självklart att det är fel att hetsa folk till att kyssa någon när de uppenbarligen inte vill. Det känns det som att just tjejer som tänder på ”bögsex” blir allt vanligare och mer accepterat iom att saker som slash och yaoi blir välkänt inom svensk ungdomskultur.

    Nu vet jag inte om det ser likadant ut över hela landet och dina åttor är kanske lite för unga och/eller ointresserade av fandom och japansk kultur för att känna till tidigare nämnda fenomen, sen är de i åldern då tjejers egna inneboende sexualitet fortfarande är lite tabu och som tjej kan det vara svårt att uttrycka att ”Det är så sexigt med..” utan att bli bemött av höjda ögonbryn och roade blickar oavsett VAD hon tycker är sexigt, så var det iaf när jag gick i högstadiet.
    Vet inte vad jag ville säga med det här mer än att jag 1. Tycker att det är bra att du får dem att tänka till på skillnaden mellan hur vi ser på manlig och kvinnlig sexualitet.. men 2. Undrar om poängen som de ska lära sig av övningen verkligen bör vara att ”Vad konstigt/löjligt det egentligen är att som heterosexuell tända på två av motsatta kön som hånglar”, för för mig är det inte konstigt åt något håll. Jag kan ha missförstått ditt syfte dock..

    • SannaMac februari 6, 2013 den 6:52 e m #

      Tack för din intressanta respons! Nej, mitt syfte var inte att få dem att tänka att det i sig är konstigt att killar kan tända på två hånglande tjejer – utan att belysa att det är just den bilden som väldigt ofta förmedlas på film, i porr osv men inte den omvända. Och uppfattningen många därför har är ju att två tjejer som hånglar faktiskt gör det för killens skull = den kvinnliga sexualiteten reduceras till nåt som är till för att behaga mannen, och mannens njutning ställs därmed som så ofta i fokus – och det är han som sätter upp ramarna.

      Det är väl jättebra att strukturerna förändras på flera håll och att du har en annan bild av hur det ser ut, men nog behöver man hjälpa till litegrann för att få en ordentlig förändring. Skolans värld är överlag EXTREMT köns- och heteronormativ fortfarande.

    • SannaMac februari 6, 2013 den 6:54 e m #

      (och jag håller med dig, två killar som hånglar kan definitivt vara attraktivt även för mig – och det måste ju de unga tjejerna fatta att det är helt okej åt tycka!)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mer sånt! | mina Sanna ord - mars 3, 2013

    […] tal om detta, kanske? Eller helt enkelt härligt att det inte bara är Madonna/Britney eller Gudrun Schyman/Ulla […]

  2. Antiklimax? | mina Sanna ord - mars 8, 2013

    […] …och undrar exakt hur stor besvikelse jag skapade när personen som sökte efter nedanstående istället hamnade på min svensklektion: […]

Kommentera

