Om jag bestämmer nu – hur ska han kunna bestämma sen?

23 Feb

Jag kunde inte låta bli.

Jag startade två omröstningstrådar på familjeliv.se. Familjeliv, där jag bara måste kika in titt som tätt, fast jag vet att diskussionerna kan få en att bli helt vansinnig, frustrerad, ledsen och tappa viss tro på mänskligheten (det kanske är därför det är så kittlande? Och jag har trots allt även lärt känna mammakompisar där… Inte bara skit, med andra ord). I den ena tråden ställer jag frågan ”Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?” och i den andra, följaktligen: ”Varför köper du så kallade pojkkläder till din pojkbebis?”

Naturligtvis tog diskussionen fart på studs. Klockan åtta på lördagsmorgonen hade flera hundra läst inläggen, och kommentarerna var uppe i tjugotalet per tråd.

Taktiskt?

Ja, kanske det. Men jag är faktiskt uppriktigt nyfiken. Och om du nu väljer att bidra till fortsatt normreproduktion och uppfostra dina barn strikt könsstereotypt – då måste du kunna motivera ditt val samt vara beredd på att bli ifrågasatt av oss som har bättre koll (japp!).

I skrivande stund leder alternativen ”För att hen är pojke/flicka”, ”För att kvinnor/män har på sig kvinno-/manskläder” och ”Jag klär mitt barn könsneutralt”, medan alternativ som ”Jag är rädd att hen ska bli bög/lesbisk” och ”För att hen inte ska bli mobbad” bara har någon enstaka. Tack och lov för det, åtminstone. (En person tyckte för övrigt att kopplingen mellan pojkiga kläder och att bli lesbisk var helt befängd, och visst förstod jag hen – men med tanke på att många kopplar ihop rosaklädda pojkar med att vara bög så borde steget inte vara alltför långt, eller? Men det förstås, tjejer har ju ingen sexualitet…)

Fascinerande är det hur som helst hur olika människor tänker, och att folk gång på gång missförstår hela grejen med genusmedvetenhet – tror att det handlar om att förbjuda och att alla ska se på pricken likadana ut. Utifrån det perspektivet kan jag kanske förstå deras motsträvighet – men det blir även extra viktigt att fortsätta upplysa om vad det egentligen handlar om.

Själv tycker jag det känns otroligt främmande att köna mitt barn åt honom (okej, jag använder han/honom som pronomen, det ska jag motivera vid tillfälle). Att bestämma hur han ska uttrycka sin personlighet genom kläder och intressen – det ska väl inte jag styra? Och om jag nu, medan han är liten och ”oförstörd”, väljer att bestämma och tydligt berätta för honom att såhär ser en pojke ut! – hur lätt blir det för honom att senare välja något annat?

Att klä sina barn könsneutralt, eller varierat, är att ge dem flera möjligheter, de blir inte begränsade av några stereotyper eller ideal, utan kan själva välja att senare – som stora barn, ungdomar, vuxna – uttrycka sin personlighet (eller sitt ”kön”, om det nu är så viktigt) på det sätt som just de vill, utan att klassas som ”norm” eller ”avvikare”.

Men då krävs förstås att hela samhället är med på tåget…

image

image

To be continued…

6 svar to “Om jag bestämmer nu – hur ska han kunna bestämma sen?”

  1. Maax februari 23, 2013 den 12:03 e m #

    Blir alltid lika trött på kommentarer som ”Det är klart att mitt barn ska få alla möjligheter i världen att bli en person och inte dömas efter utseende eller kön, men min lilla flicka är ju sååå sööööt i sin rosa klänning! Och lillgrabben springer ju omkring och smutsar ner sig, så han måste ju ha slitstarka jeans”, osv.

    • SannaMac februari 23, 2013 den 9:42 e m #

      Håller med dig – men det just så många resonerar…

  2. Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa februari 23, 2013 den 11:09 e m #

    Bra gjort 🙂 Säkert kan nån bli övertygad genom såna där trådar 🙂

    • SannaMac februari 25, 2013 den 10:26 f m #

      Vi kan ju hoppas… om de inte blir så tokförbannade att de aldrig någonsin mer kommer lystra till ordet ”genus” :-/

Trackbacks/Pingbacks

  1. Att vara genusmedveten handlar inte om att förbjuda | mina Sanna ord - februari 24, 2013

    […] har de två diskussionerna som jag startade på familjeliv.se igår både hunnit ta fart och gå över alla gränser. Det är fascinerande hur just […]

  2. Kläder och utseende är väl ingen stor grej – bara du ser till att följa normen | mina Sanna ord - februari 26, 2013

    […] inlägg på samma tema/med samma utgångspunkt: Om jag bestämmer nu – hur ska han kunna bestämma sen? Att vara genusmedveten handlar inte om att […]

Kommentera

